söndag 26 april 2020

En lugn söndag hemma


Det mesta av matlagningen stod jag för idag. Ok, maken grillade fläskkotletterna men jag gjorde potatisen, salladen och såsen. Vi var sugna på friterad potatis men det går åt så mycket olja och vi äter ju inte ofta friterat så då blir oljan bara stående och förstörd sen. Därför kokade jag potatisen först och stoppade sen in i ugnen för att bli lite knaprig på utsidan, kryddade med paprika, salt och timjan. Gott! Såsen berömde herrarna i huset tills jag talade om att det även var ketchup i den! Nämn inte ketchup till grekiska kockar. Det är liksom bannlyst. Jag gjorde såsen lite sådär på måfå och bestämde under tiden jag gjorde den vad jag skulle ha i. Fräste smör så det blir LITE bränt, hade i buljong, grädde, citronpeppar, lite vinäger och just det ketchup! Jag ville ju ha lite färg på den och eftersom sojan var slut så...men den blev supergod faktiskt!


Solnedgången är från gårdagens promenad. Idag hade jag ingen lust att följa med på hundpromenaden. Jag stannade hemma och diskade och vattnade lite ute istället.

Hur har er helg varit?


Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com



2 kommentarer:

  1. Hej!
    Det har varit en ensam helg som hos så många andra i dessa tider. Som tur är finns det hur mycket trädgårdsarbete som helst. Tvättat trädgårdsmöbler, organiserat på uteplatsen. Sen är det ut och in med pelargoniorna, satt fröer och i morgon sätter vi potatisen. Igår blev det även en smörgåstårta som var till dagens frukost. Fyller pension idag, en dag som hade planerats hos sonen med alla barnbarnen i Holland. Men det kommer en ny dag i morgon, det viktigaste är att man kan stiga upp på morgonen.
    PS, ketchup i sås är verkligen gott, syran behövs för den lilla extra smaken om man inte använder tex vinäger. Ha en ny bra vecka önskar/MonicaB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för stödet angående ketchupen :)

      Radera