söndag 26 april 2020

En bra dag trots utegångsförbud


Jag tror folket här börjar se lite ljusare på tillvaron samt att de har tröttnat på utegångsförbudet. När maken och jag tog vår eftermiddagspromenad var det riktigt mycket folk ute i farten som cyklade och promenerade. På flera restauranger såg vi att de började fixa och dona precis som det görs innan säsongsstarten. Jag tror att så snart det är tillåtet att öppna kommer många att öppna upp trots att det inte är några turister här. Troligtvis kommer vi också att göra det. I sånt fall kommer vi att jobba helt själva utan personal. Det kommer nog väldigt många att göra. Synd om de anställda förstås men när läget är så osäkert som det är tar nog inte många risken att anställa och ha den utgiften också. Vi stannade till och pratade lite med han som har "glasstället" nära vår restaurang. Han höll på och målade lite och han kommer att jobba helt ensam och sa att han är nöjd bara han får in till hyran. Att få in pengar till att betala löner och arbetsgivaravgifter vågar han inte hoppas på ens. Precis lika känner vi.


Efter att i två dagar ha gjort i stort sett ingenting kände jag att jag var tvungen att ta mig i kragen. Jag mår ju så mycket bättre om jag gör en massa saker. Vi har mycket citroner då vi har två träd. Mycket används ju i matlagningen och på sallader men hur mycket citroner kan man egentligen använda? Därför gjorde jag igår citronsaft och lemon curd. Jag har aldrig gjort lemon curd förut och gud vad gott det är! Igår kväll åt vi yoghurt med den på och det var så otroligt gott! När det gäller maten har jag inga härliga matbilder att visa. Vi försöker äta ganska ekonomiskt också så det blir en del spagetti med tomatsås och omeletter eftersom våra höns har börjat värpa en hel del nu. Sallad blir det förstås varje dag.

Dagens skörd av smultron


Sonens tomatplantor tar sig ganska bra. Den här som ni ser på bilden är de som hunnit längst i utvecklingen. Det är en "dvärgvariant" där själva plantan inte växer uppåt utan är mer som en buske. Om ni titttar noga så ser ni också en liten liten tomat på gång. Förhoppningsvis blir det mycket tomatsallad i sommar! Om allt som är planterat här tar sig som det ska kommer vi vara självförsörjande under lång tid till restaurangen. Det är förstås inte tillåtet eftersom det måste finnas kvitto/faktura på allt som serveras där. Men, vem bryr sig...Kunderna uppskattar förhoppningsvis ekologiskt egenodlat, sen får skattemyndigheten säga vad de vill.

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar