måndag 16 mars 2020

Rapport från Chania


Det ljuvliga sommarvädret fortsatte igår. Ofrivilligt lediga greker samlades i både parken och på stränderna. Jag och maken tog en promenad. Något som vi missade men som vi hörde om senare var att polisen och hamnpolisen hade patrullerat i området för att skingra "folkmassor" på fler än 5 personer. De tar verkligen till åtgärder här för att hindra smittspridning. Först stängde ju skolorna men då samlades alla ungdomar på cafeer. Då togs beslutet att restauranger och cafeer ska hålla stängt. Sedan togs beslutet att alla hotell ska hålla stängt. Folkmassor förbjuds. Idag gäller något nytt på supermarketen också. Det tillåts bara 1 person per 10 kvadratmeter så kunderna kommer att släppas in i intervaller. Jag behöver handla lite men jag bävar för jag vet inte riktigt hur det här kommer att fungera. På tv sänds kampanjer om "jag stannar hemma" där kända personer går ut med uppmaningen att vi ska stanna hemma. Här i Chania har väl folk inte riktigt tagit detta på allvar. Vad jag vet finns ingen smitta här ännu men det är väl bara en tidsfråga.

Jo, lite har nog folk tagit det på allvar vad gäller sättet att hälsa. Inga kramar, handslag eller kindpussar. Och en meters avstånd gäller vid möten av vänner och bekanta.

Från och med idag kommer lokalbussarna att minska sina turer med 40 %.

På facebook delades en bild från en gudstjänst i kyrkan och med texten - Vissa företagare accepterar inte statens åtgärder utan de håller öppet ändå. Det har varit lite diskussioner över det med kyrkan för en del präster anser att i kyrkan kan man inte smittas.

Jag pendlar från hopplöshet då jag bara vill gråta över ovissheten om framtiden till att istället njuta av mina dagar och ledigheten. Sonen som kan det här med OCD (tvångssyndrom) eftersom han har levt med det länge börjar bli lite orolig att jag också har utvecklat det. Ibland tänker jag att lika plötsligt som det här dök upp lika plötsligt kommer det att försvinna och i nästa sekund oroar jag mig för att det kommer att bli långvarigt och då är en personlig konkurs oundvikbar.

1 kommentar:

  1. Hej! Vi kom just från Teneriffa innan allt stängdes. Jag vill bara säga att jag skänker många berörda tankar till er företagare särskilt alla som jobbar med turism. Vi hann vara i spänning ett par dagar så vi hann få oss en tankeställare om att vara i er bransch eller befinna sig som flykting och sitta fast någonstans utan någon säkerhet. Själv mår vi bra men sitter i karantän på inrådan i Finland och det gör vi väldigt gärna. För oss som pensionärer är ju detta en väldigt liten grej. Hoppas att allt ordnar sig snabbt och önskar er lycka till.

    SvaraRadera