onsdag 18 mars 2020

En onsdag på Kreta


Jag skulle vilja vakna och inse att det var en mardröm bara. Men, nej, det var det inte.

Chania har fått sitt första fall av Corona. Men det är en marockansk militär som efter att han lämnat Chania uppvisat symptom. Förhoppningsvis har inte smittan spridits på basen i Marathi där han hade varit. Varför nu en marockansk militär har varit på övning här? Ingen aning.

Det gick alldeles utmärkt att handla på supermarketen trots nya regler. På Lidl var man tvungen att ta en kundvagn (jag brukar bära mina saker i famnen annars) Man släpptes in en i taget vartefter andra kunder gick ut. På Synka (den kretensiska matvarukedjan) var det inga kontroller på det viset men det stod ett bord med plasthandskar och handsprit vid ingången. På apoteket här i området tog de emot 2 kunder i taget. Skillnaden för mig när det gäller att handla mat kommer ju nu bli att jag kommer att skriva lista och inte gå en sväng varje dag som jag har gjort hittills.

Ovissheten gnager i oss alla. Alla som driver eget inom turismen har ju ingen aning om när vi kan öppna och OM det kommer att vara några turister. Hyra, egenförsäkring, avbetalning på t ex moms och telefonräkning fortsätter dock att ticka på trots att det inte kommer in några pengar. Varje månad som kommer att gå blir skulderna fler. Anställda inom säsongsföretag har ingen aning om ifall de kommer att få någon anställning i år. Eftersom säsongspersonal anställs under en viss tid blir de helt arbetslösa och a-kassan som betalas ut under 3 månader är förstås förbrukad. Om det här fortsätter är den stora frågan hur vi ska överleva... Jag har kontrakt för lokalen en par år till och jag vet inte om jag liksom bara kan lämna utan bli betalningsskyldig. Och OM jag stänger igen står jag kvar med skulder som jag absolut inte kan betala av på en "vanlig lön". Ni förstår nog varför jag känner mig så stressad. Maken och sonen tror att  - äsch, en månad till så... Jag däremot tror tyvärr att den här turistsäsongen är totalt borta. Kanske det blir en par månaders jobb till hösten.

Här uppmanas man inte till att vara hemma vid minsta lilla symptom. Här uppmanas vi till att bara vara hemma. Inresande i Grekland ska sitta 14 dagar i karantän. Enligt uppgift så kontrolleras det inte ännu men då får väl var och en ta sitt eget ansvar. Lekparker är förbjudet område. Ett  "nödmeddelande" har återigen nått många med grekiska telefoner. Stanna hemma, går det hela ut på...Som tur var var vädret kallt och ruggigt igår så det var helt ok att stanna hemma. Jag hoppas att de inte kommer att stänga av stränderna här som de har gjort i Spanien. En av de organiserade stränderna utanför Aten hade stängts av för några dagar sedan. Om vi nu inte ska göra någonting och vädret blir fint kan vi ju få vara på stranden i varje fall, tycker jag.

Jag har fått några meddelanden att mina små rapporter uppskattas. Helst skulle jag vilja bara glömma allt men jag behöver skriva av mig så mina rapporter blir ju mest personliga med min oro och mina tankar. Bloggen Freedomtravel har gjort ett inlägg med länkar till andra utlandsbloggar om ni vill läsa lite mer hur de har det i andra länder just nu.

Ha en bra dag och ta hand om varandra!

10 kommentarer:

  1. Hei Anita. Jeg føler med deg. Det må være slitsomt å forholde seg til all uvissheten.
    For egen del går livet i Norge nesten som normalt, men nesten alle puber og restauranter har måttet stenge og alle kulturarrangementer er avlyst.
    Selv har Corona viruset gjort at min bookede reise til Chania i april måtte kanselleres. Det går ikke å reise eller komme til Kreta akkurat nå.
    Fruen og jeg hadde jo som i tidligere år planlagt å komme innom hos deg for en lunch. Håper vi kan komme en tur til Kreta og da til Chania senere på året.

    SvaraRadera
  2. Det är bra att du skriver på bloggen Anita!Både för din egen skull och för oss andra Kreta älskare! Jag hoppas och ber att den här mardrömmen ska ta slut! Tänker på er .Med kärlek från Irene

    SvaraRadera
  3. Förstår dig precis. Jag är företagare i Finland och alla som har butiker, restauranger osv. är nu mycket oroliga. Kunderna har försvunnit även om vi inte måste stänga affärerna här.

    / Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ett mycket tråkigt kaos vi har råkat ut för. Det är bara att hoppas på det bästa för oss alla.

      Radera
  4. Tack för uppdateringen från Kreta.
    Jag sitter instängd i Spanien där vi inte ens får ta en promenad.
    Känner för er och ert företag, måste vara hemsk situation. Glad att jag numera är pensionär.
    Hoppas allt går bra för er!

    SvaraRadera
  5. Oj, vad hemskt att inte ens kunna gå ut och ta en promenad. Hoppas ni lyckas ta er hem eller att situationen blir bättre där ni är så ni alla fall kan få njuta lite...

    SvaraRadera
  6. Förstår att det är jobbigt och ovisst nu!!! Även här i Sverige är det svårt för företagen. Vi pratade precis med en restaurang i närheten, och de står på randen till konkurs. Varma hälsningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch ja, så snart detta är över kommer följderna att vara största nyheten...vill inte ens tänka på det.

      Radera