torsdag 19 mars 2020

Kretavänner


Godmorgon! Ännu en tidig morgon när jag vaknar och verkligheten är densamma. Morgnarna för mig ser likadana ut varje dag. Hungriga katter och hundar utfodras, jag sätter på mitt kaffe och sätter mig vid datorn. Idag har jag och en väninna dock bestämt oss för att gå en långpromenad. Vi är bara två så det ska nog fungera utan att vi blir stoppade.

Ett nödmeddelande har ännu en gång gått ut till de flesta. Själv kommer jag inte alls underfund med vilken inställning jag ska ha på telefonen för att få detta. (se ovan det meddelande som gått ut nu)

De flesta av er har nog förstått att ni kan glömma att besöka Kreta i april. Om ni ändå skulle göra det kan jag upprepa mig och dra i kort vad som gäller nu. Allt utom apotek, supermarket, djuraffärer, take away matställen och kiosker är stängt. Det är förbjudet med folksamlingar (tydligen ska man inte ens utomhus vistas fler än fem stycken tillsammans) Hotell har fått order om att hålla stängt till 30 april. Fler än 10 personer får inte vistas i samma rum. Hemkarantän 14 dagar gäller för alla inresande i Grekland.

Kommunen har upprättat en telefonlinje i Chaniaområdet (15240). Mellan 8.00-15.00 kan äldre, handikappade och andra riskgrupper ringa dit. I samarbete med volontärer erbjuds hjälp med köp av mat och medicin samt psykologiskt stöd.

Många kanske undrar varför vi inte börjar köra take away när det nu är tillåtet. Det känns lite sådär att köra igång vår verksamhet just nu. Hittills har vi ju varit en sommar- och utomhusrestaurang och att göra om verksamheten och marknadsföra oss för att skaffa nya kunder känns det inte som att det är läge för just nu. Folk här kommer säkert att hålla i sina pengar för att de ska räcka så länge som möjligt eftersom ingen vet hur det kommer att bli. Då känns det för riskabelt för oss att köpa in varor och starta upp restaurangen om vi inte vet att det kommer att bli någon försäljning. Lite privat bland "svenskkolonin" gjorde sonen i ordning en beställning på flera portioner moussaka igår. Förra veckan hade jag en beställning på bullar och fröknäcke. (efter att jag hade bakat det för bokbytardagen som blev inställd) Så det går att beställa hos oss men då gäller minimumbeställning på typ 4 portioner av nån rätt (moussaka, pastitsio, stifado och souzoukakia till exempel) och kanske 2 påsar bullar a 5 euro. Det här gör vi dock hemma och privat.

Det finns ett förslag att man ska förbjuda all båt- och flygtrafik till Kreta för att hindra att smittan kommer hit (jag tror siffran 5 stycken smittade gäller fortfarande). Förslaget gäller att endast ett flyg om dagen ska gå hit och att det ska finnas allvarliga skäl till att få tillstånd att ta sig hit. Men, som sagt, det är endast ett förslag och ett scenario som diskuteras än så länge.(skriver lokaltidningen Chaniotika Nea)

Hela Grekland har just nu 418 bekräftade fall men tidningen NeaKriti skriver att det kan vara omkring 2-3000 totalt. De skriver också att det finns 3 bekräftade fall på hela Kreta. (tidigare har jag läst att det är fem så jag vet inte vad som gäller)

Ekonomi - Jag försökte läsa mig till lite vad som gäller men jag har min revisor som kommer att kolla upp exakt vad som gäller för mig. Det finns förslag till lättnader vad gäller försäkringsavgifter och även någon typ av "akutbidrag" för företag som drabbas. Om det gäller säsongsföretag vet jag inte riktigt ännu. Troligtvis kommer arbetslösa (dit min man räknas troligtvis) att få fortsatt a-kassa. (annars är det bara tre månader av fem-sex arbetslösa månader som gäller) Jag varken hoppas eller tror på detta förrän jag ser några pengar på kontot.

Det var allt för idag! Hoppas på att jag har något roligare att skriva imorgon!


Visst ja, en sak till. Jag uppskattar verkligen alla kommentarer jag får på facebook och här i bloggen. Just nu är jag lite dålig på att svara på dem men ni ska veta att det uppskattas verkligen!!





2 kommentarer:

  1. Godmorgon, trevligt att du delar med dig
    av ert liv och verklighet..Här ska det tas ett veslut om möjlighet för företagare att få
    anstånd med betalning av arbgivavgifter, skatt och moms. Man kan söka anstånd för 2 månaders betalningar, och max anstånd upp till 12 mån.
    Det är ett konstigt liv, känns som om man vefinner sig i en bubbla....orolig varje ny dag på jobbet att någon ska ha insjuknat som man kanske satt o fikade med igår ..

    SvaraRadera
  2. Godmorgon, trevligt att du delar med dig
    av ert liv och verklighet..Här ska det tas ett beslut om möjlighet för företagare att få
    anstånd med betalning av arbgivavgifter, skatt och moms. Man kan söka anstånd för 2 månaders betalningar, och max anstånd upp till 12 mån.
    Det är ett konstigt liv, känns som om man befinner sig i en bubbla....orolig varje ny dag på jobbet att någon ska ha insjuknat som man kanske satt o fikade med igår ..

    SvaraRadera