måndag 12 augusti 2019

Trafikljus och avsaknad av övergångsställen


I snart en veckas tid har trafikljusen vid Agii Apostoli korsningen varit ur funktion. Det har fungerat relativt bra ändå. Förvånansvärt! Jag åker där varje dag och jag är riktigt förvånad hur bra det fungerar. Endast vid ett tillfälle såg jag en bil som uppförde sig på traditionellt grekiskt vis. Vi var flera som stod och skulle svänga vänster då denne person kom i högerfilen, körde om oss alla och körde ut i vägen för att svänga vänster även han, utan att försäkra sig om att de som körde rakt fram skulle stanna och släppa fram oss som skulle vänster. Han öppnade dock upp för oss andra för nu stannade trafiken upp och vi kunde svänga vänster. Det här är en mycket vanlig tanke hos grekiska bilförare. Här kommer jag och jag bryr mig inte om någon annan, jag ska fram och jag har bråttom. Samma person kan däremot stanna mitt i vägen för att diskutera med någon i en annan bil, utan att tänka på att det finns fler som ska fram. Jag har sagt det igen och säger det igen. Avsaknad av trafikvett är en av de saker som jag har haft och fortfarande har svårt för att acceptera här.

Övergångsställen. Efter vår väg saknas det övergångsställen. Vid vår restaurang finns inga övergångsställen och vi har cirka en kilometer i vardera riktningen till dem. Det här är ett stort minus för vi ligger liksom på fel sida av vägen och stundvis kan det vara svårt att ta sig över vägen. Den här vägen räknas dessutom till nationalväg trots att det finns en ny sådan. Därför är även hastigheten ganska hög. Det borde det ändras på eftersom det finns butiker, restauranger och hotell på båda sidor av vägen. Jag får nog försöka gå ihop med andra näringsidkare i området och kontakta kommunen angående det. Men, som vanligt ska det väl hända ett antal olyckor innan de agerar. (även vad gäller de icke fungerande trafikljusen)

Om ni som läste gårdagens inlägg funderar vilket val jag gjorde så blev det en par timmar på stranden på morgonen innan jag åkte till restaurangen. Idag blir det därför till att rensa upp lite här hemma innan jag åker till Orexi. Tro inte att jag hinner göra mycket här hemma. Det är det mest akuta som att sopa upp hundhår, plocka in tvätt och köra en till tvättmaskin. Spindelväven i taket och dammet som ligger tjockt på möblerna får vara kvar till november. Jag hoppas dock att någon (?) hinner klippa lite gräs snart för det känns otäckt att gå ut och hänga tvätt i halvmeter högt gräs. Man vet ju aldrig vad som kan gömma sig i gräset.

Ha en bra vecka! Kali evdomada!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar