söndag 11 augusti 2019

Om recensioner från gäster


Vår moussaka är populär och går att få även vegetarisk (eller vegansk och glutenfri om ni beställer en dag innan)
Hur smart var inte den person som startade Tripadvisor!? Tänk vilka affärer de gör världen över i reklamintäkter. Det kostar en hel del att vara premiumkund och få visa bildspel eller framhäva de bästa kommentarerna. Det kostar att marknadsföra sig och ploppa upp före den egentliga listan när någon söker på ett visst område. Men, det är gratis att finnas med på listan och alla jagar förstås bra kommentarer och det blir en viss stress och rädsla att någon som är missnöjd ska ge urdåliga kommentarer. Vår sämsta kommentarer kommer från en danska som skrev förra året att det var sand i räkorna och att moussakan var halvvarm. Men, största anledning till att hon gav en etta var nog att hon ansåg att servitrisen blev arg över kritiken och ville slänga ut dem... Angående maten vet jag inte riktigt vad som stämde eftersom de hade ätit upp den så jag kunde inte "kontrollera" men att jag blev arg stämmer inte. De trodde nog bara det eftersom jag inte ville ta emot de 5 euro som de ville ge i dricks. Jag ansåg att eftersom de var så missnöjda skulle de väl inte lämna så mycket i dricks. Antagligen tolkade de det som att jag var arg och ville slänga ut dem.

Hur mycket använder ni TA och skriver ni själva kommentarer? Tyvärr så har det blivit ett konkurrenskraftigt verktyg och det finns restauranger som pushar sina gäster att skriva och även sätter vänner och bekanta till att skriva. Jag tycker det känns så fel, men på ett litet ställe som Agii Apostoli och Kato Daratso betyder det mycket att komma högt på listan för att fylla sitt ställe med kunder. Har ni varit till oss och är nöjda? Skriv gärna några rader ni också.

Hur pålitligt är egentligen TA? Generellt så kan man ju gå efter det för är det en restaurang som har mest dåliga kommentarer så stämmer det vanligtvis. Ni kan ju kolla den ökända restaurangen En Plo inne i Chania till exempel. Och de som ligger på 4 stjärnor och över är oftast riktigt bra men eftersom det är så många som är det spelar det förstås roll på hur många som skriver. Sen vet jag att det finns de som vill mörka dåliga kommentarer genom att fejka femmor så snart en dålig kommentar dyker upp, just för att den dåliga kommentaren ska hamna längre ner. Jag vill inte ha fejkkommentarer utan är det så att ni har varit till oss och är nöjda, skriv vad det var som smakade gott och vad ni rekommenderar andra att prova. Själv tycker jag att våra zucchinibollar är de bästa. Det har blivit en liten mani hos mig att prova sådana på alla ställen jag besöker och ännu har jag inte hittat några som är bättre än våra. Igår kväll åkte vi upp till taverna Nikos på torget i Daratso. De är en av de få ställen som har öppet när vi väl har stängt och har tid att gå ut och äta. Deras zucchinbollar var sådär men deras vinbladsdolmar och beefsteak var suveränt goda.

Ha en bra söndag! (själv funderar jag på om jag ska städa hemma, åka till restaurangen och fixa lite eller åka ner till stranden en sväng innan det är dags att öppna)

1 kommentar:

  1. Kalimera! Här är mina "rader" som jag vet har lockat många till att besöka Orexi! :)
    https://www.tripadvisor.se/ShowUserReviews-g1574385-d12347505-r491468675-Restaurant_Orexi-Kato_Daratso_Chania_Prefecture_Crete.html#REVIEWS

    SvaraRadera