torsdag 26 september 2019

Snart slut på säsongen


En och en halv månad sedan. Så länge sedan var det jag skrev här i bloggen. Under hela säsongen har jag skrivit bara 4-5 inlägg. Men, snart är det slut på den här säsongen. Det är helt otroligt att vi redan är i slutet av september och att oktober snart är här. September har varit en riktigt stressig månad och vi har fullsatt varje kväll. Dottern och hennes kompis som jobbade extra hos oss under högsäsongen har för länge sedan åkt tillbaka till Sverige respektive Skottland. Egentligen skulle de ha behövts mer nu för i september har vi haft nästan dubbelt så mycket att göra som i augusti som är högsäsongsmånad. Men, det är bara att köra på trots att ben, fötter och huvud börjar ta stryk. Snart är det semester...

Tisdagar öppnar vi lite senare och då jag har vänner här nu bestämde jag att jag skulle ha en heldag på stranden men eftersom jag känner mig själv och vet att det skulle ha blivit bara en eller två timmar om jag valde "vår" strand i Agii Apostoli eller Chrissi Akti valde jag en annan. Det blev Marathi. Det var kanske 25 år sedan jag var där sist. Den kanske inte ser så speciell ut men det är underbart där. Sanden är sidenlen och vattnet är kristallklart. Dessutom går det nästan aldrig vågor där även om det är blåsigt. De enda gånger det kan gå vågor där är vid sydliga vindar. Det är lätt att hitta dit och det ligger ju inte alls långt från Chania. Man åker mot flygplatsen på Akrotirihalvön och sedan är det skyltat. Det finns även en mindre strand i närheten som heter Loutraki. Jag har aldrig varit dit men den ska tydligen vara minst lika fin.

Jag hoppas ni som har besökt oss på restaurng Orexi i år har varit nöjda. Jag har inte alltid haft tid att prata så mycket då vi vissa tider har haft ordentligt stressigt. Inför nästa säsong kommer vi dock att försöka få tag i lite mer personal så jag kanske får tid till att göra mer av det jag tycker är kul som att prata med er gäster, baka och kanske till och med laga lite mat... Som det är nu är jag ganska slut om kvällarna då jag hela förmiddagen ägnar åt att städa och fixa massa andra förberedelser samtidigt som jag bakar mitt fröknäcke och lite annat som kolakakor, kladdkakor och cheesecake. Jag är på restaurangen tidigt på morgonen, åker sedan hem på en eller två timmars siesta för att sedan vara tillbaka vid 17-18-tiden.

Vi kommer att ha öppet fram till slutet av oktober. Vi vet inte exakt när vi stänger. Det beror på både väder och hur mycket folk det är i området.

Ha en bra dag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar