onsdag 13 februari 2019

Dragon fruit hemma hos oss

sonens drakfrukt uppdriven från frö

Jag har inte så stor koll på vad sonen odlar men idag kom han och visade mig sina dragon fruit som han har drivit upp från frö. Jag har ingen aning om ifall de kan bli så stora att de blommar eller kan ge frukt här men det återstår att se.

Den kommer ursprunglingen från Mexiko och det sägs att frukten smakar päron, kiwi och vattenmelon. Har ni smakat den någon gång? Studier visar att både högt blodtryck och högt kolesterol kan sänkas med frukten. Den är rik på kalcium, protein och c-vitamin bland annat. Så det är bara att hoppas att det blir lite frukter så småningom.

fotot är från pixabay

4 kommentarer:

  1. Jo den har jag smakat i Thailand. Mycket intressant frukt men mildare i smaken än papaya, ananas o mango. Kommer inte ihåg vad jag kan likna smaken med, bara att den var rätt mild. Liknar kaktusar det du visar här och jag vet inte alls hur den växten ser ut. Hoppas det lyckas för honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja det är bara att låta framtiden utvisa :)

      Radera
  2. Dessa frukter är verkligen coola, och ser nästan overkliga ut! Tror att jag smakat vid något tillfälle, för längesedan.

    SvaraRadera