onsdag 13 februari 2019

Hemgjord majonäs till dagens lunch


Så här när jag har kommit upp i medelåldern börjar jag fråga mig varför jag aldrig har gjort majonäs själv. Eller också, varför köper alla majonäs och inte gör det själv istället? Man bakar, lagar mat och gör en massa i köket men majonäs envisas man med att köpa färdig. Det är ju såååå lätt att göra själv. Jag har alltid trott att det är komplicerat men det är ju för sjutton bara att vispa en äggula med olja! Det där man ser på matlagningsprogram att de står och vispar för hand och blir helt slut behöver man ju heller inte ge sig in på eftersom det finns elvispar. Jag gjorde min igår med en äggula, ingen aning om hur mycket olja, pressad citron, salt och citronpeppar. Den hade jag sedan på min goda sallad som ni ser på fotot.

Sonen sa sen att man ska ha i senap också för det binder majonäsen och gör att den håller längre. Om man tittar i recept innehåller en del även vinäger men det hade jag inte i. Jag använde olivolja och jag tycker ju om den smaken men för att få majonäsen mer neutral är det väl bättre att använda nån "smaklös" olja. Knepet för att få till majonäsen är att droppa i oljan i början. Fast det visste väl alla ni redan kanske? Gör ni egen majonäs eller köper ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar