lördag 21 maj 2016

Grekisk delikatess - svenskt ogräs


Jag har nyss ätit en tallrik "xorta". Jag har ju i många inlägg skrivit om dessa härliga och nyttiga blad som vi äter i Grekland. Här är det fullt av dem. Jag hoppas och tror att dessa är ätbara vilket man kan läsa att de är. Som jag har förklarat förr kokar man dem tills de är ganska mjuka, ringlar god olivolja över, saltar och pressar minst en halv citron över. Kanske ska man lära sig att äta dessa för de två personer jag bjöd att smaka uppskattade dem inte men ni som brukar äta när ni är i Grekland, ge er ut i naturen här och plocka! Det här är bästa tiden när de fortfarande är ganska späda.

Smaklig måltid! (läs här om maskrosens goda egenskaper)


6 kommentarer:

  1. Jag har sett recept på det förut, men läst just att de ska vara väldigt späda... Intressant att man äter olika saker i olika länder. Jag har hört (om det nu stämmer?) att det växer massor av kantareller i Kanada som ingen plockar...

    SvaraRadera
  2. Jag plockar både nässlor och späda maskrosblad till mina gröna smoothies. Fast det recept som du skriver om har jag aldrig testat......kanske dags att prova...haha. Maskrosorna i gräsmattan låter jag bli, de gräver jag bort. Det finns mycket i vår natur som är både nyttigt och gott.

    SvaraRadera
  3. Menar du att chorta vanligtvis består av maskrosblad?

    SvaraRadera
  4. Vi har mycket att lära av olika kulturer. Tror att man i Sverige inte på långt när använder allt vi kan från naturen, kanske det beror på okunskap och att vi haft för god ekonomi för att behöva bry oss.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  5. Men!? inte är det väl enbart maskrosblad i xorta!? Det smakar inte alls lika gott med svenska späda maskrosblad som xorta i Grekland! hm.... ?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer det, xorta kan vara många olika typer av blad.

      Radera