torsdag 19 maj 2016

Det där gräset


Ni vet det där gräset som alltid är grönare på andra sidan. Det är klart jag måste lufta lite åsikter om svenskar när jag är här lika mycket som jag klagar på det grekiska systemet när jag är där.  Jag antar att det blev lite reaktioner på vad jag skrev igår om svenskar i allmänhet. Nog har jag lite rätt? Men det är väl inget fel i att vara korrekt och att tycka det är kul att shoppa? Jag älskar att shoppa och just nu får jag trycka undan den där shoppinggenen i mig så den inte kommer fram. De pengar jag tjänar nu måste jag skicka hem till familjen för att de ska kunna betala alla räkningar vi ligger efter med sedan vintern. Innan jag åker ner till Kreta ska jag dock på en ordentlig shoppingtur.

Om vi tar det bästa från Sverige och det bästa från Grekland får vi fram det idealiska landet. Jag har ju den stora turen att vara svensk och ha möjlighet att göra det här valet att kunna åka hit och jobba.




Idag blev det en promenad i byn och som vanligt ser jag inga människor. Idag träffade jag dock 2 änder, några hästar och hade kanske kunnat mött det djur som sågat ner trädet så ordentligt.





I min liljekonvaljsskog har blommorna inte slagit ut ännu men jag har ett annat soligare ställe där jag plockade en bukett som jag ska ha med till pappa i eftermiddag.

Under alla mina år på Kreta har jag saknat doften av liljekonvaljer och varje gång någon har delat bilder av dessa har längtan blivit större. Nu är jag nästan manisk och går en promenad till "min skog" med jämna mellanrum för att se om de har slagit ut.



2 kommentarer:

  1. Självklart har du rätt att ha åsikter om Sverige (liksom de som invandrat har, vilket dock inte alla anser). Hur ett land fungerar och dess folk är, ser man ju bättre med lite distans.

    Jag tycker du visar med dina inlägg från Sverige, vad det betyder för dig. Och det är toppen att du fått jobb.

    SvaraRadera
  2. Jo, visst är det så att man ser skillnaderna mer tydligt när man varit borta och kanske inte tänker på alla små nyanser som när man bor här. Det tror jag att jag kan tänka mig in i! :) Underbart med liljekonvaljer. Doften är så fantastisk!

    SvaraRadera