torsdag 7 januari 2016


Nunneklostret i Korakies på Akrotiri-halvön är ett ganska oanseligt kloster som har hamnat i skymundan av de stora klostren Agia Triada och Gouverneto som också ligger på Akrotiri. Speciellt Agia Triada är välbesökt av turistgrupper och de har organiserad försäljning av ikoner och annat. Detta kloster andas istället lugn och enkelhet. Idag firades dock namnsdagen av klostret och många hade samlats för att tända ljus, äta pilaffiris och dricka vin.

Nunnorna syntes inte till förutom vid ett tillfälle då de svepte förbi i trupp utan att prata med någon i folksamlingen. Medans folket serverades kött och pilaffiris på plasttallrikar utomhus satt en samling präster av högre rang inne i matsalen och åt. Folket avlägsnade sig sakta och snart var området tomt. Prästsamlingen avslutade sin måltid och lämnade matsalen. Det var Chanias absoluta högsta höns av biskopar och präster.Tillsammans avlägsnade de sig från området tillsammans med chaufförer och andra ledsagare. Från kontoret kom troligtvis revisorn och bar på sina papper. Stora inkomster idag? Alla besökare lämnade förstås pengar i kyrkan. Nunnorna lever ju ett oansenligt liv såsom de har valt. De flesta präster lever också ett enkelt liv. De av högre rang vet jag inte så mycket om. Kyrkan i Grekland har dock enorma tillgångar. Lite hyckleri tycker jag. All mat som serverades idag lagades till och hade skänkts av troende aktiva vid klostret. Kyrkan hade bara inkomster och inga utgifter och så är det nog vid de flesta såna här tillfällen.

Nu var det bara de som lagat maten, serverat prästerna och vi kvar.Vi tog över matsalen där prästerna ätit och vi fortsatte att äta och dricka vin.  Om jag hade varit lite tuffare idag hade jag varit med in när de serverade prästsamlingen och lyssnat på deras samtal och tagit lite foton fast det hade nog ingen uppskattat. Kanske hade jag startat någon diskussion med dem också. Det här med hyckleri som jag nämnde är också det där att här ser de upp till högre prästerna och säger inte sånt som de skulle säga annars. Hur många gånger har jag inte hört greker prata om att kyrkans tillgångar borde betala av statsskulden, varför inte kyrkan gör mer för folket osv. Framför dem säger de inget av det utan bockar, kysser på hand och kysser det stora korset som prästen har runt halsen. Hmm, jag fick lite panik när en av de högre prästerna kom in i rummet där vi var och gick runt och alla bockade och kysste hans hand. Jag kan liksom inte riktigt göra sånt eftersom det inte känns riktigt rätt för mig. Det förstod han och svepte bara förbi mig och ateist-sonen. Eller så är det mitt turistutseende som gjorde att han tyckte det var lika bra att strunta i mig. Eller så kanske han var rädd för att det skulle bli pinsamt om han sträckte fram handen för att jag skulle bocka och kyssa den och jag inte gjorde det.






1 kommentar:

  1. jag tycker alltid det är lite obekvämt när alla andra kysser prästerna och jag inte alls vill. Brukar ta ett steg tillbaka och visa med tydligt kroppsspråk att jag inte är så sugen. Och kanske prata lite extra med Isabella på svenska så dom ska höra att jag inte är grek :P

    SvaraRadera