måndag 13 april 2015

Gårdagens firande!


Firandet börjar för många redan på förmiddagen när lammet är på plats på grillen. Mitt på dagen gick vi till tavernan mitt emot butiken där det dracks vin och åts ost och "koukouretsi" i väntan på att lammet skulle bli färdigt. Koukouretsi är lever, inälvor mm som har snurrats på spett och grillats över elden. Jag provade trots att jag vet att jag inte tycker om. Det var gott!!!!!! Så blir ni någon gång bjudna på det, prova!


Så fortsatte vi till släktens festande. Här grillades det allt möjligt i väntan på lammet. Korv, lever, lammkotletter, fläskkött. Vi åt och åt och åt.


Kaltsouni (hemgjorda småpajer med ost eller spenat) Köttpaj, vin, öl....listan kan göras lång.
När lammet väl var färdigt var jag väldigt mätt....


Musik, dans.
Efterrättsostpajer med honung. 
Sonen vågade sig till och med på att prova lammets hjärna och tunga. 
Vi blev kvar ända till 8 på kvällen. Sen var jag trött på mat. 

Det känns på något vis konstigt med detta frossande. Det vi åt igår skulle vi kunna leva på i flera dagar. Nu är helgerna slut och vi återgår till vårt tomma kylskåp och spartansk kost på spagetti och tomatsås och dylikt. 

I morgon börjar maken sitt vanliga jobb på hotellet. Jag har ännu inte öppet hela dagarna men så snart det är mer folk i området utökar jag öppettiderna.






8 kommentarer:

  1. Härligt att läsa din blog!

    SvaraRadera
  2. Jag älskar Kalitsounia, så gott! Ni verkar ha haft en trevlig påskdag med mycket mat.
    Vi åt också som stollar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag skulle ha varit nöjd med kalitsounia och lite sallad...

      Radera
  3. Mätta flera dar??? -
    -Vi åt sallad med tonfisk, för min man tycker inte om lamm eller killing eller de andra traditionella rätterna. Grannarna brukar dock komma med en tallrik "mouri" som är ugnsbakad killing med ris och annat instoppat. Alla gamla seder kommer fram vid påsk. Ha det så bra nu när säsongen börjar!
    Monica P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Monica! Det lät inte tokigt med tonfisksallad heller. (fast grannarna kanske tyckte synd om er och tyckte ni behövde lite kött också :))

      Radera
  4. Grillat lamm ser gott ut! Påminner om när vi grillade hel gris förra sommaren ;) Visst kan det kännas konstigt att festa på (för) mycket, om man måste leva skralt i vardagen. Men ibland tror jag att människor behöver det, att människor vill få bjuda till rejält emellanåt på något sätt även om det kan kännas ologiskt. Tack för en fin blogg!

    SvaraRadera