tisdag 25 november 2014

Lussekatter


Maken jobbar på hotellet med renoveringsjobb nu på dagarna. Tack och lov att det blir några dagsverken! När han kommer hem så fortsätter han med oliverna tills det mörknar. Plockar man oliver så måste man ju beskära träden också så att träden mår bra och får oliver nästa år också. Då blir det lite ved. Och då blir det eld i spisen inne! Skönt och mysigt istället för att sitta inlindade i filtar och huttra. Själv gjorde jag lussebullar. Dottern undrade varför en del säger lussekatter. Då var jag ju tvungen att ta reda på det. Bästa förklaringen har väl Wikipedia. "Enligt en tolkning var det i Tyskland på 1600-talet som seden med lussekatt kom till. Enligt sägnen gav djävulen, i kattens skepnad, barn stryk, medan Jesus i form av ett barn delade ut bullar till snälla barn. För att hålla den ljusskygge djävulen borta färgades lussebullarna med den gula saffranskryddan." Oj, vad degen jäste och bullarna blev stora och goda! Jag använder självklart grekisk saffran. I saluhallen kan man köpa saffran av olika kvalite och efter att ha provat olika så är det den här som ni ser på bilden som jag håller mig till. På Inka supermarketen kostar den 2,70 för 1 gram. Den är stark och av väldigt bra kvalite. Fast nog kunde de sänka priset lite. De kan istället spara in på förpackningen. Först ska man igenom platsen som kartongen ligger i. När man öppnat kartongen ligger det en liten plastask fint placerad i en plastförpackning av samma storlek som kartongen. I den lilla plastasken ligger sen 4 stycken småpåsar med 0,2fem gram saffran i varje.

1 kommentar:

  1. min mamma tyckte de grekiska saffranet var så bra så jag fick köpa med mig en helmassa av just den där förpackningen nu när jag skulle hem :)

    SvaraRadera