måndag 18 mars 2024

Solstolar på stränderna - gratis, dyra eller normalpris


 

Det där med solstolar ger ofta upphov till diskussioner. En del föredrar avsaknad av solstolar medan andra gärna vill ha gratis. Dyra vill väl ingen ha men på vissa ställen är det "överpriser". Hur fungerar det egentligen det med solstolar?

Just i vårt område är jag hyfsat insatt i hur det fungerar. (vilket då gäller Chrissi Akti och Agii Apostoli) Jag antar att det fungerar ungefär liknande på andra ställen.  

Det hålls en auktion hos kommunen där de som är intresserade deltar och lämnar erbjudande om pris. Vanligtvis är det samma personer som deltar för de strandbitar de redan har hyrt. Jag vet inte om de eventuellt har någon förtur också eftersom de ju redan har haft kostnader med att köpa in solstolar. Vad jag vet i vårt område så är det ingen restaurang som har sina egna solstolar och därför kan man heller inte räkna med att de erbjuds gratis. Den som har solstolarna har endast solstolarna och betalar för dem och kan därmed heller inte erbjuda något gratis. På en del hotell som har restaurang så drivs restaurangen separat och hotellen har solstolsbiten. De kan föstås heller inte erbjuda något gratis eftersom restaurangen och solstolarna inte hör ihop. På de ställen där det erbjuds gratis solstolar då man beställer mat eller dryck hör solstolarna och restaurangen/strandbaren ihop. 

I vårt område brukar de ha "normalpriser". Förra året var de billigaste 5 euro per stol eller 10 per set(en uthyrare i Chrissi Akti) Bland de dyraste tror jag var Iguana som jag hörde tog uppåt 7 euro per stol eller 14 per set under högsäsong. Sen finns förstås de 5-stjärniga hotellen som tar uppåt 20 euro per solstol för de som inte bor på hotellet (hur mycket hotellgästerna betalar vet jag inte) Jag tror att det bortåt Kalamaki finns någon restaurang som har solstolar och erbjuder gratis vid förtäring från restaurangen. Vad jag har förstått finns det fler restauranger/barer som har egna solstolar i Agia Marina och Platanias och därmed kan erbjuda dem gratis mot att man äter eller dricker något från deras ställe. (självklart bör man respektera det och inte ha med sig egen picknick till dem)

Överpriser har jag hört att de har för sina solstolar på bland annat stränderna Falassarna och Stavros. 

Vill man komma billigt undan som det verkar som många vill, ja då köper man sin egen strandstol (kanske inte säng då utan en enkel solstol) och tar med sig egen matsäck. Eller så ligger man på stranden (det brukar vi göra eftersom vi aldrig är speciellt länge på stranden)

Vill man ha stränder utan solstolar kan man komma på vintern :) Precis i början av säsongen kan det också hända att det inte finns solstolar. Det beror på antingen vädret eller i vårt område kan det hända att kommunens auktion inte har hållits så att det inte är färdigt vilka som ska ha strandbitarna. Kom ihåg att ingen kan neka dig att ligga direkt på sanden. Fast man kan ju undvika att lägga sig på den bit där det står solstolar. Det finns - eller ska finnas - bitar utan solstolar. Det finns flera stränder utan solstolar (fråga dig fram om du föredrar sådana) men de ligger förstås utom själva turistorterna.

Fotot i början av inlägget är från Kedrodassos och när vi var där fanns inga solstolar och jag tror inte att det gör det nu heller. 

Sougia


Iguana(Agii Apostoli)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar