söndag 17 mars 2024

Förberedelser och svensk påsklunch


 

Nu har vi satt igång på allvar med att förbereda i restaurangen. Vi måste vara färdiga  tills 31 mars då vi kommer att hålla i en svensk påsklunch som är en önskan från svenska föreningen här i Chania. Även icke-medlemmar är välkomna. Så om ni i är här under den svenska påsken och vill äta svensk påskmat är ni mycket välkomna till Orexi! Man måste dock anmäla sig innan på min mejl agrimanaki@hotmail.com (så snart som möjligt) Priset är 18 euro och det som ingår är då en förrätt, sallad och blandad påsktallrik med mycket smått och gott. Det ingår också efterrätt och kaffe. Som alternativ finns (men förbokning gäller även för det alternativet eftersom restaurangen inte är öppen och det inte går att beställa från menyn) moussaka, sallad, efterrätt och kaffe för 15 euro. 

Vi har ännu inte bestämt exakt när vi öppnar restaurangen men eftersom vi ju kommer att vara färdiga med det mesta tills 31 mars så kan vi ju öppna upp så snart vi ser att det finns folk i området som vill äta. En dag behöver vi på oss bara att köpa in livsmedel och förbereda mat. 

I år är det maken som får måla vårt "grekgolv"på bakgården. I vanliga fall brukar jag få ont i ryggen efter att jag målat men i år kom det före så jag vågar inte inta konstiga ställningar för att måla för jag vill ju helst inte bli sämre nu såhär innan säsongen startar. Jag gör det jag klarar av som att diska, städa lite och målar lite annat som behöver en uppfräschning. 

Som vanligt kommer jag att delge er lite gnäll från min sida vad gäller Grekland/beslutsfattare.

På sjukhuset i Chania (vet inte om det gäller alla sjukhus i Grekland) har de nu börjat med eftermiddagsoperationer. Vad betyder nu det? Jo, på dagarna utför de gratis operationer. Här kan väntetiderna vara långa (beroende på hur akut det är förstås) Vill man att det ska ske snabbare? Ja men då väljer du att operera dig på eftermiddagen. Fast då kostar det förstås. Exakt vem som tjänar pengarna vet jag inte men troligtvis går större delen av summan till den opererande läkaren. Varför gör de nu detta? Jo för att komma till bukt med det kända "fakelaki" som är det olagliga systemet där du ger ett kuvert med pengar till läkaren för att "få bättre och snabbare service" Skillnaden nu är att det inte längre ska vara svarta pengar de tjänar på eftermiddagsoperationerna utan de får skatta för dem som en vanlig inkomst. Läkarna vill förstås inte ha detta nya för de förlorar på det men de kommer ju ändå att föredra eftermiddagsoperationerna istället för de som utförs på morgonen.

Färdiggnällt för idag. 

På måndag är det kathara deytera, rena måndagen eller clean monday. Det betyder att idag är det den stora och sista karnevalsdagen. På måndag äter man skaldjur, taramosalata(fiskromssallad) och liknande "fastemat". Man inleder med den fastan som varar fram till påsk. Vi kommer inte att göra något speciellt som vanligt. Maken kommer att jobba i fiskaffären bredvid vår restaurang eftersom de kommer att ha fullt upp med att sälja calamares, räkor och bläckfisk. Sonen och jag kanske går en sväng ner till Agii Apostoli-parken där jag tror att vår kommun anordnar lite festligheter och sedan går vi också upp till fiskaffären och hoppas på att maken lagt undan lite calamares till oss. 

Jag önskar er en bra söndag!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar