tisdag 2 maj 2023

Kalo mina!

Gyros plate, giouvetsi, moussaka och briam(som serveras med feta ost på om man vill)

 

Godmorgon och Kalo mina! Igår 1 maj hade vi vår lediga måndag. Vädret är fortfarande lite halvdant och igår var det lite småregnigt och molnigt hela dagen. Idag blir det nya tag och en ny arbetsvecka. Som tur är så har vår diskare och kokerska börjat jobba nu så vi får lite avlastning. Det är fortfarande inte full fart men det är lite sådär lagom mycket att göra för den personalstyrka vi är. Snart kommer vår servitris tillbaka från sin långresa också så då får det gärna vara mer att göra och då kan vi också få åka hem på lite siesta mitt på dagen.

Vi försöker nu att ha allt i hela menyn med reservation för att en del rätter kan vara slutsålda ibland.... vi lagar ju inte så väldigt många portioner såhär i början av säsongen eftersom vi hellre vill att allt ska vara färskt.  

Nytt för i år är att man kan få vår gyros plate med kyckling också. Det var många som efterfrågade det istället för fläskkött. Från och med ikväll eller imorgon kommer vi att ha vinbladsdolmar som extrarätt. Det är just nu som vinbladen är som spädast och finast. Bekri meze som vi ibland hade som extrarätt finns nu med i vår ordinarie meny eftersom den sålde bra. (det är en gryta med fläskkött, lantkorvar och paprika)

Sen måste jag bara få säga något som jag har sagt förut. Detta angående bröd till maten. Det skrivs lite då och då om det i en del greklandsgrupper. Senast läste jag att någon varnade folk att de skulle kolla sina restaurangnotor för att de själva var med om flera gånger att den var omkring 4 euro dyrare än vad den borde vara. Svaren var många och varierande. Hoppas nu att många läser vad jag skriver här för att få rätt svar:

Den serviceavgift som fanns förut inkluderade bröd. Nu finns det ett förbud mot att ställa fram på bordet sådant som gästen inte beställt och som man sedan tar betalt för. Därför får man hos oss och många andra beställa bröd och vatten själva om man vill ha. Ibland får jag frågan om det ingår eftersom de hos andra har fått det på bordet utan att de beställt. (har man då kollat notan sen så ser man att de har betalt för det, en del tror det ingår och kollar inte notan, andra kollar notan och blir sura för att de får betala för det) Priset är vanligen 1 euro per person för brödet och en stor flaska vatten kostar vanligtvis omkring 1,50. En del kanske tycker att brödet borde ingå. Första året ställde vi fram bröd till alla och tog inte betalt för det. Helt galet, eftersom vi fick slänga (eller läs mata hönsen med) massor av bröd. Ett mycket onödigt svinn.

Ställs det fram något sött och raki efter maten så är det något man bjuds på och det läggs inte på notan. Jag har varit med om gäster som sagt att de gärna skulle vilja byta detta mot brödet i början istället!! Vill man ha bröd så får man betala för det. Jag menar, sååå mycket kostar det inte. Jag tycker det känns lite konstigt om man vill ha bröd bara om det ingår. Antingen vill man ha eller också vill man inte, konstigare än så är det inte. (om ni beställer stifado eller andra gryträtter rekommenderar jag bröd eftersom det är såå gott att doppa brödet i såsen)

Sedan läste jag också att hotellskatten som läggs på kostnaden på rummet var en "hittepåavgift" för att få in mer pengar för rummet. Det är det absolut inte! Den skatten går direkten till staten. (säg i sånt fall att det är en hittepåavgift som staten hittat på för att få in pengar och inte hotellägaren) Storleken på skatten bestäms av bland annat hur hotellet är klassificerat. 

 


Jag brukar alltid göra en majkrans med blommor från vår trädgård men eftersom det var så blött i trädgården i går morse så blev det en bukett med blandat idag istället. De kommer att arrangeras i små vaser att ha på borden på Orexi idag. 

Ha en riktigt bra vecka och bra månad!


1 kommentar:

  1. Ja det var bra att du skrev detta. Många vet inte att saker och ting ändras. Dessutom blir ju vissa varor dyrare även här./Agneta

    SvaraRadera