söndag 14 maj 2023

En lugn stund på morgonen

 

Att plocka en bukett blommor på morgonen känns som mitt sätt att varva ner lite. Ja, det är full fart hela dagen annars. Jag börjar morgonen med att göra allt det som är mest akut här hemma av tvätt, plocka ordning och städa lite. Några koppar kaffe blir det och sen går jag ut i trädgården en stund och plockar blommor till borden på restaurangen. Jag hinner ju inte njuta speciellt mycket av blommorna här hemma så då känns det bättre att jag ser dem på restaurangen istället. 

Jag räknar verkligen dagarna tills vår servitris börjar jobba...både jag och maken är ganska slutkörda just nu. Den senaste veckan har vi haft lika mycket att göra som det brukar vara under sommaren när det är tre servitriser OCH maken och jag som jobbar! Diskaren och kokerskan har som tur är börjat jobba annars hade vi ju inte klarat det själva. Sonen lagar ju till våra storsäljare moussaka, stifado och tzatziki och det känns som om det säljer slut hela tiden... Vår kokerska gör en fantastisk bekri meze också så det skulle ni kunna prova om ni kommer till oss. Det är en smakrik gryta med fläskkött, kretensiska korvar och paprika. 

Jag och maken sköter inköpen på morgonen och på restaurangen är det mycket fix innan vi öppnar för dagen och när vi väl öppnat är det sedan full fart. Även om det inte är fullsatt till lunchen så har vi mycket att göra ändå med disk, förberedelser, städning, vattning av blommor mm innan sonen och personalen börjar för dagen. Jag kan åka hem för en siesta en par timmar och det är jag glad för. Så snart vår servitris börjar kommer maken också att få åka hem en stund. 



 Jag önskar er en fin söndag och det är lika bra jag säger KALI EVDOMADA-ha en bra vecka redan nu också för jag antar att det dröjer lite innan jag skriver igen.

3 kommentarer:

  1. Tack för senast! Vi o våra vänner var sååå nöjda!👏🌟🙏🙌

    SvaraRadera
  2. Önskar detsamma till dig 💙.

    SvaraRadera
  3. Ja, så avkopplande att plocka blommor.
    Förstår att du väntar på servitrisens ankomst, då borde det bli lite lugnare för er.
    I Sverige är det helgdag idag och klämdag imorgon, så det blir som en långhelg.
    Ha det bra!

    SvaraRadera