söndag 28 maj 2023

Bättre sent än aldrig

Ett av mina gamla foton från Samaria

 

Har ni märkt att mina inlägg kommer ofta på söndagar nu? Det beror på att vi ofta kan ta det lite lugnt just på söndagar. Alla leverantörer (nästan alla i varje fall) har stängt då så vi behöver inte ta emot en massa varor på förmiddagen eller åka själva och handla. Skulle det vara så att något fattas finns supermarketen SYNKA i vårt område men på söndagarna öppnar de inte förrän 11. 

Jag hinner läsa lite grekiska nyheter också och idag läste jag att Samariaravinen öppnar idag! Det är ovanligt sent. Vanligtvis öppnar den för allmänheten 1 maj! Detta beror ju förstås på vädret som påverkar säkerheten i ravinen men också hur båtarna går från Agia Roumeli. Turismen har förstås påverkats av vädret. I Agia Roumeli lever ju många på alla turister som har gått ravinen och som kommer fram både törstiga och hungriga. Turistbyråerna har inte kunnat sälja några utflykter till ravinen. (det påverkar ju både busschaufförer, guider m fl) Ja, som ni vet har ju vädret varit väldigt instabilt här. En liten uppdatering - ravinen har varit öppen men har stängt emellanåt pga vädret. Hela maj har vi haft riktigt konstigt väder. Värmen har dock kommit nu och framöver ska vi väl slippa regn hoppas jag. (även om regn är bra så är det ju massa extrajobb för uterestauranger som oss. In och ut med bord, byta dukar, torka stolsitsar, menyer som blir förstörda osv) Det har inte regnat jättemycket och som turist påverkas man kanske inte så mycket utan det är mest för alla oss som får det där lagret av "rödsand" som vi kallar det överallt på stolarna, borden, golven osv som får det jobbigt. 

Igår skulle vår dotter ha kommit men hon är ganska otursförföljd och precis igår så fick hon magsjuka och var tvungen att avboka sin resa i sista minuten. Men, men, det betyder bara att vi får längta några dagar till tills hon kommer (och tills vi får lite extrahjälp i restaurangen....)

Det är väldigt många hotell som beklagar sig över att beläggningen inte når det de har förväntat sig. Jag vet inte om väderprognoserna har påverkat bokningarna så att många har avbokat eller om det är få nybokningar. Vi beklagar oss inte för vi har haft hyfsat mycket att göra även om det är lite mindre än förra året. Men, vi har ju haft mindre personal också plus att alla nu jobbar 5-dagarsvecka så det känns ju hela tiden som att det fattas en personal för att vi ska hinna med ordentligt men snart har vi fler i personalstyrkan så vi hinner ge den service vi vill. 

Det var en person som skickade den här skärmdumpen till mig och det var ju lite roligt att se! Apollo hade tydligen bett sina följare på instagram att skriva ner sina favoritrestauranger på Kreta och vi hamnade på den listan. Tack för det, säger vi!

Jag önskar er alla en trevlig söndag och KALI EVDOMADA imorgon för nu dröjer det säkert en vecka tills jag skriver något igen. (och jag ber om ursäkt att jag inte alltid svarar på kommentarer här i bloggen. Jag läser dem och tycker det är trevligt att ni kommenterar men det är inte alltid jag har tiden att svara)


1 kommentar:

  1. Det var jag som tipsade om er via Apollo. Besökte er förra året och allting var supergott./Uppvuxen i Bollnäs. :)

    SvaraRadera