torsdag 6 april 2023

Chanias stadspark och förlåt




Jag börjar med att be om ursäkt för gårdagens inlägg. Det var nog inte många som verkligen förstod vad det handlade om :) (Vad de flesta gäster på restauranger inte vet är att även hittills så måste det finnas kvitto på allt som lämnar bar och kök, det är bara det att de ligger vid kassan tills kunden ber om räkningen. Skulle skatteverket komma på besök så kan de kolla vad som finns på borden, hur många bord som är sittande och om kvittona som är utslagna stämmer med det) Jag kan tala om att inte ens min revisor som har koll på allt vet hur dettta nya nu verkligen ska fungera i praktiken. Så småningom får vi nog klarhet i vad som verkligen gäller för restaurangerna :) (hoppas jag i varje fall)

Jag läste att Chanias stadspark nu har öppnat igen. (förra veckan faktiskt men jag visste inte om det)Den har ju varit stängd ett tag (förutom cafeet dit man kunde gå) för besökare. Nu är de i stort sett färdiga med arbetena i parken. Tyvärr så har jag inte tid att gå och kolla in den så jag lägger in en länk från en sida  och från tidningen Nea Kriti så kan ni se foton hur det ser ut där nu. Det blir nog fint när alla växter har tagit sig och de är helt färdiga för fortfarande är den del där de tidigare hade djuren avstängd.

Grekland firar ju inte sin påsk förrän nästa vecka men det syns ju ändå överallt att påsken är på gång. Från och med måndag går vi ju också in i "stora veckan" då många fastar (ett fåtal har ju även följt traditionen att fasta 40 dagar innan påsk) Fler och fler går dock ifrån traditionerna men på långfredagen fastar nog de allra flesta i varje fall. Nu på söndag är det tradition att äta fisk igen (de har några sådana dagar i sin kalender) För min make blir det en hektisk dag. Han har lovat att hjälpa till i fiskaffären bredvid oss men vi har ju också öppet så han kommer att ha en lång arbetsdag. Hoppas bara att det inte kör ihop sig så han får springa fram och tillbaka från kök till kök :) 

Ännu en gång får jag önska er en riktigt fin påsk!!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar