tisdag 28 mars 2023

Lite om priser

Jag lyssnar ofta på svenska nyheter och just nu märker jag att prisökningarna är ett ämne det pratas mycet om. I resegrupper diskuteras också mycket priserna och många undrar hur det är med priserna här. Även här är det mycket som har gått upp i pris så nog kan ni vänta er prisökningar här. 

Ingen har pratat om att priserna ska sänkas här såsom det just nu pratas om i Sverige. Däremot blev jag glatt överraskad när jag handlade på Lidl igår. Deras smör (deras riktiga smör som är av bra kvalitet) hade gått ner i pris!! Från att ha gått upp i pris till 2,99 för 250 gram så hade det nu gått ner till 2,25!! Dessutom hade de extrapris på det igår så jag betalade 3,36 för 500 gram. Däremot så fick man bara köpa 2 paket och det går ju åt ganska så snabbt. 

Kaffe har alltid varit mycket dyrare här än i Sverige. Igår hade de deras kaffe Traditional för 4,79 för ett paket. Det är billigt för att vara här och det är drickbart...Men också här max 2 paket per person. Inget går dock upp mot en kopp Arvid Nordqvist... eller Zoega...

Priserna på restaurangerna - De flesta kommer att höja sina priser. Hur mycket vet jag inte och vi har ännu inte satt våra priser. Det är svårt med prissättning. Det mesta har ju gått upp i pris och speciellt då kött, mejerivaror, olja, löner, öl, vin och sprit. (det vill säga allt) Vi vill fortsätta använda kvalitetsråvaror och inte gå över till billigare alternativ. En del kommer att göra det för att sänka sina kostnader. Man kan hitta billigare alternativ såsom "spritkopior", t ex oäkta aperol, glass som vanligtvis används på allinclusive hotell (får inte ens kallas glass enligt lag) öl av sämre kvalitet osv. Det är dock inget vi kommer att göra. Däremot får vi leta kampanjpriser osv och passa på att köpa in mer då. Däremot tror jag inte ni behöver vänta er drastiska prisökningar utan det kan nog röra sig om 0,50-2 euro per rätt. Dyrast kommer nog rätter med nöt- och lammkött att vara för det har rusat i pris. Visst kan t ex moussakan göras på blandfärs för att sänka priset. Vi hade blandfärs första året men det var så många som inte åt fläskkött så vi kör på 100% nötkött och då blir det förstås lite dyrare. Ät mer vegetariskt om ni vill vara ekonomiska :) Även om en del grönsaker har gått upp i pris även här så följer ju priserna säsongen och under högsäsongen så är det feta eller mizithraosten som kostar mest på salladen. Däremot får ni ha i åtanke att alla (nästan) restaurangägare har höga hyror, löner och en massa andra omkostnader också som de måsta ha in pengar till så självklart måste priserna höjas så det blir en vinst också. Kaffe tror jag är det enda som kan vara dyrare här. Kanske glass också för det har också gått upp väldigt mycket i pris och på olika glasställen inne i stan är priset för en kula ibland upp mot 3 euro!!

Självklart är det fortfarande billigare att äta ute på restaurang här jämfört med Sverige! Ok att luncherbjudanden med buffe är billigt i Sverige men a la carte kommer att fortsätta att vara billigare här. Likaså kommer kvalitetsöl och drinkar fortsatt att vara mycket billigare att dricka här jämfört med Sverige. (men snälla, jämför inte ett billigt öl i Sverige med ett  kretensiskt kvalitetsöl från mikrobryggeri när ni jämför priser)  Och jämför inte en tråkig smaklös sallad i Sverige med en stor tallrik smakrika grönsaker och äkta feta ost här) Jämför lika med lika om ni vill jämföra. Sen skiljer sig ju priserna från restaurang till restaurang också så att säga exakta priser om ni vill uppge priser här är inte lätt. Även i Sverige så håller ju inte alla samma priser så det kan man inte räkna med alla gör här heller. En tzatziki kan kosta allt från 3,50 till 7 euro (ja, jag har hört om ett ställe som tar 7 euro!!!) Det normala kommer nog att vara omkring 4-4,50. En grekisk sallad kan kosta allt från 5-10 euro. Det normala kommer nog att vara runt 7 euro. (storlek, fetaostens kvalitet och restaurangens tillämpning av prissättning spelar roll) 

Sen vill jag påpeka det här med bröd! Alla tar betalt för brödet. En del uppger det i menyn och man får beställa det om man vill ha. Andra serverar det och då tror många att det ingår som en "service". Det gör det inte utan man betalar för det. Enligt lag får man inte servera sånt som man tar betalt för om gästen inte har beställt det. Likaså med vatten. En del serverar det gratis, andra serverar och tar betalt för det utan att man beställt, andra serverar det bara om gästen har beställt det. Jag får ibland frågan om bröd ingår när de beställer tzatziki. Nej, ni beställer det separat svarar jag och ibland struntar de då i att beställa in bröd. Då undrar jag inom mig om de tror att det ingår när de blir serverade bröd utan att de beställt det. Förr i tiden fanns det något som hette kuvertavgift som restaurangerna fick lägga på notan och då ingick det bröd. Den har tagits bort så nu ska det alltså bara serveras det kunden beställer. 

Oj, jag tänkte bara göra ett kort inlägg om priser men det blev mycket tankar från min sida. Får jag höra er åsikter också? 

Ha en riktigt bra dag! Själv ska jag äntligen iväg och klippa mig. Det var mycket länge sen det blev gjort.

 

9 kommentarer:

  1. Det där med bröd, som ingår eller inte, var bra att få reda på. Inte lätt att veta vad som gäller i olika länder. Här handlar vi det mesta på Lidl. Jag tycker de har bra priser och fina grönsaker. Numera har de det mesta vi söker efter. Fortfarande så är tyvärr Sverige ledande, när det gäller högre matpriser, än utomlands.

    SvaraRadera
  2. Här har det ju alltid varit kutym att servera bröd men nu för tiden så är det även en del greker som tackar nej till brödet. Första året i restaurangen så serverade vi alltid bröd och det var mycket som fick slängas!! Så jag tror de flesta uppskattar att man frågar om de vill ha bröd eller inte. Jag frågar dock alltid och speciellt när de beställer tzatziki för många tänker inte själva på att de faktiskt vill ha.

    SvaraRadera
  3. Lidl är bra överallt.
    Intressant att höra om prisutvecklingen hos dig. Som du skriver talas det så mycket om detta i Sverige nu.
    Måste vara svårt att sätta restaurangpriser när man inte vet hur priserna kommer att utvecklas.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eventuellt får vi nog justera priserna i efterhand. Ha en bra helg!!

      Radera
  4. Storleken på rätterna varier också ganska mycket skulle jag säga. Systemet bygger på att man är flera i sällskapet och delar på många rätter som ofta räcker till fyra personer. Jag reser ofta själv till Kreta och vill då ha lite tzatsiki, liten sallad, lite potatis mm och det finns ofta ingen riktig rutin för att hantera detta på tavernorna. Förutom att det förstås kostar onödigt mycket med många rätter så blir det också mycket mat som får slängas. Då får det bli en Gyrosplate i stället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har i varje fall börjat med en liten variant av grekisk sallad också då vi hade mycket efterfrågan på det eftersom den stora kan vara alltför stor för både en och två personer om man vill ha något annat också. Som en ensamrätt funkar den stora för en person. Annars kan man ju be att få lite tzatziki som tillägg på andra rätter. Jag vill nog säga att många kan vara ganska flexibla när det gäller storleken om man bara ber om det. Fast våra enorma fläskkotletter går inte att få mindra :)

      Radera
  5. Jag ska försöka få med mig ett par paket... Arvid Nordqvist... eller Zoega... till dig nästa gång jag dyker upp på Kreta. :-) Hälsningar Vilhelm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då måste jag få bjuda på en öl den här gången :)

      Radera
  6. Priserna har väl justerats i Grekland via Households basket och nu Easter basket. De prisjusteringar som görs nu av Lidl i Sverige är inga varor som de flesta av oss köper så det är nog bara ett spel för gallerierna tyvärr.

    SvaraRadera