måndag 13 mars 2023

Grekiskt i Uppsala

 

Matlådor med bl a papoutsakia packas

Ni som följer bloggen vet ju att min dotter bor i Uppsala. Förra veckan jobbade hon extra i en butik som har grekiska varor. De har till och med hemlagad grekisk mat som man kan köpa med sig i matlådor. Dottern var glatt överaskad när hon jobbade där första dagen för det fanns både Jouvetsi och Imam just den dagen. Det är en grekisk dam som lagar maten. Om ni befinner er i Uppsala tycker jag verkligen ni ska göra ett besök i butiken för att kolla in deras sortiment.

 


 

Butiken heter Myrtos och ligger på Stora Torget i Uppsala. Det är samma ingång som cafe Storken och även där serveras lite grekiska rätter emellanåt, till exempel är dottern alldeles lyrisk de dagar de har nybakad spanakopita-spenatpaj.

Myrtos har också en onlinebutik och där hittar ni det mesta som "Greklandsfantaster" saknar från Grekland. Grekiskt kaffe, original nescafe (till att göra sin frappe av) olja från kretensiska Biolea, pasta till att göra pastitsio och en massa annat smått och gott! Jag såg i webshopen också att de hade tomatpastan som vi alltid använder här (Kyknos) för när jag är i Sverige och ska laga mat saknar jag alltid en riktigt bra tomatpasta. De har också kretensiska skorpor-paximadia om man vill göra en dakos.

Ni vet väl att bästa sättet att använda tomatpasta är att fräsa den i olivolja tillsammans med löken när man gör köttfärssås, stifado och annat? Det är då man får fram den bästa smaken av den. Det visste jag faktiskt inte tidigare utan det är sonen som har lärt mig det.

 

Flera sorters oliver

Olika olivoljor, bl a BIOLEA från Kolymbari

Honung och annat smått och gott


Följ dem gärna på instagram (Myrtos.se) så kan du se bland annat uppdateringar om vilka rätter som finns i matlådorna för tillfället.  Var 10:e matlåda får ni köpa för halva priset! Vad jag tycker verkar positivt är att de letar reda på småproducenter och typ "handplockar" varorna till sitt sortiment.



Jag önskar er KALI EVDOMADA! Efter flera dagar "nästansommar" är det nu regn och blåst här hos oss. Men snart, snart är sommaren här och Orexis öppningsdag närmar sig...


1 kommentar:

  1. Hej Anita
    Myrtos är en jättebra butik med produkter från flera distrikt i Grekland.
    Biolea`s olivolja är den enda jag använder själv, min mamma rekommenderade ägaren att beställa hem Biolea`s produkter till Myrtos.
    Gillar man Grekiska produkter är Myrtos verkligen värt ett besök, och när man varit där en gång så kommer man garanterat tillbaka.
    Kul att din dotter trivs så bra i Uppsala.
    Till alla Greklandsfantaster och alla boende i Grekland önskar jag er ett riktigt bra 2023 !.

    SvaraRadera