tisdag 28 februari 2023

Nu går det snabbt!

 

Jomen nu går tiden alltför snabbt! I flera dagar nu har jag rensat och klippt ner i trädgården här hemma. Jag har lite blåsor på händerna för jag är ju ändå inte så van vid den här typen av jobb och just nu så har jag varit ute och hållit på precis hela dagarna. På bilden ovan ser ni hur blomman såg ut igår respektive idag så nog går det snabbt nu när värmen har kommit!

En solros som frösatt sig själv blommar redan

Snart är mars månad här och snart är säsongen igång igen. Som vanligt kommer vi att öppna tidigt men utan personal i början för i april är det ju ofta ganska lugnt. Vi har ju en hel del att pyssla med i början och kommer ändå att vara på restaurangen så då kan vi lika gärna hålla öppet. Vi börjar som vanligt med en begränsad meny och så snart det blir mer folk i området går vi över till den "större" menyn. Vi har inte bestämt öppningsdatum ännu det beror ju lite på vädret och om några hotell i vårt område öppnar. Kanske kör vi igång redan 25 mars då det är Greklands nationaldag och då det är tradition att äta friterad bakalaos, torsk. Om inte vi öppnar då blir det i början av april.

Vi jobbar på i restaurangen med allt som ska göras där. Maken med diverse ändringar inomhus och jag har börjat städa utomhus. Ni vet vårt golv som jag tjatar om varje år som kräver tvätt och uppfräshning med färg. Jag har tvättat halva ytan golv och när det sen är färdigt måste det torka upp ordentligt och sen blir det flera dagars jobb med att måla. 


Visst syns det tydligt vilken del som är rengjord? Det tar sin lilla tid även om jag använder högtryckstvätten men det är tillfredsställande att se resultatet.

Igår var det "rena måndagen", kathari deutera. Vi gjorde inget speciellt eftersom maken hjälpte till i fiskaffären bredvid vår restaurang. Det såldes av allt som äts på rena måndagen. Många köpte färdiglagat! Grillade räkor och bläckfisk, friterad kalamari, fiskromsallad(taramosalata) lagade rätter såsom bläckfisk med makaroner och annat. Sonen och jag gick dit vid lunchtid och fick oss lite mat som vi satt på vår restaurang och åt :) Vi hade fått en hel del förfrågningar om vi skulle hålla öppet på rena måndagen men vi är liksom inte färdiga i köket ännu för att kunna hålla öppet. 

Hoppas ni får en bra dag och fortsatt trevlig vecka!


1 kommentar:

  1. Så härligt det låter med vår och vårarbete i trädgården, även om det är jobbigt.
    Hos mig har snödropparna kommit, ett bra vårtecken.
    Mycket för er att förbereda. Hoppas ni får en bra säsong.
    Ha det fint!

    SvaraRadera