torsdag 23 februari 2023

En dagstur till Paleochora

 


Igår blev det en liten tur till Paleochora på sydkusten. Vi promenerade omkring lite grann där, gick upp till det venetianska fortet Selino Castello (som först uppfördes på 1200-talet), drack kaffe och åt lunch. Mycket mer finns inte att göra i Paleochora om det inte är badväder. 

Jag vet att det är många som spenderar både korta och långa semestrar i Paleochora och trivs där. För egen del skulle jag nog hellre ha Chania som utgångspunkt och åka till sydkusten bara för en par dagar om jag var turist. För en lat badsemester och närhet till många tavernor kan det nog ändå vara perfekt. Dessutom kan man härifrån ta båtturer till Elafonissi, Gavdos och några stränder som inte nås med bil. För vandringar kan man nog också ha Paleochora som utgångspunkt. 

Paleochora ligger som på en udde vilket betyder att du har stränder på båda sidorna. Om det är blåsigt på den ena sidan kan det vara lugnare på den andra. Den ena är sandstrand och den andra är stenigare, så det är bara att välja. 

Uppe vid fortet


Sandstranden sedd från fortet



Överlag är det nog något billigare att äta ute i Paleochora än vad det är i Chania. Anledningar kan vara (mina spekulationer) att det är billigare hyror eller kanske att många som driver eget till och med äger sina byggnader eller lokaler. Kanske är det lättare att skattefuska där också eftersom jag kan tänka mig att det inte alls är lika mycket kontroller som i Chania (fast vi fick korrekt kvitto)

Jag valde en stifado men tyvärr hade de inte lyckats bra med kryddningen. Stifadokryddorna är"känsliga för överdoseringar". Kryddpeppar, kanel och kryddnejlika ska verkligen användas sparsamt så det bara blir som en liten touch. Här tror jag det vara kryddnejlika som de hade varit lite väl generösa med så den smaken liksom tog över. Pommesen var inte hemmagjord. (fast färdigköpt fryst är ju lättare att få krispig som många vill ha) Tzatziken var perfekt och grekiska salladen riktigt bra trots att det inte alls är säsong för gurka och tomat nu.

Den stenigare stranden sedd från fortet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar