måndag 7 november 2022

Kalo Xeimona - ha en bra vinter

 

Kalo Xeimona önskar alla varandra nu. Ha en bra vinter. Eller det kan också vara Kali xekourasi som betyder "ha en bra vila" eftersom alla som har jobbat inom turismen nu får vila ut lite efter en hektisk säsong. 

Vi har haft stängt i precis en vecka nu. Vi har städat ur i restaurangen (även om det är en del saker kvar att göra) Den sista veckan vi hade öppet var det bara jag och maken som jobbade och ibland hade vi faktiskt lite svårt att hinna med så jag fick be gästerna om lite tålamod... Vi hade liksom inte räknat med att det skulle vara så mycket att göra ända in i slutet. 

Huskatten som har spenderat hela sommaren på vår bakgård är fortfarande där och alla ni som oroar er för om den får mat så kan jag tala om att både vår granne på baksidan och fiskhandlaren (samt personalen på Playboy) matar den. 

Jag har börjat på storstädningen hemma och ni kan nog inte förstå hur mycket städning det är efter en hel säsong då jag bara har gjort det absolut nödvändigaste hemma. Sedan har vi en del saker som måste åtgärdas som jag inte vet om det blir gjort eller inte. En del väggar måste målas. Köksluckorna har i flera år väntat på att bli målade. En lucka hänger snett och vår förra hund tuggade på ett hörn på en av luckorna. Vi får se om det blir åtgärdat i år eller om det får vänta ett år till....

Äntligen har jag badat i havet också! I förrgår var det fantastiskt väder så efter några rundor i parken blev det bad vid "Iguana beach" (Agii Apostoli) Vattnet låg spegelblankt och det var riktigt skönt. Jag har faktiskt badat bara två gånger i år och det var ett snabbdopp innan lunch på Golden Bay en par av de dagarna då vi öppnade 18.00. Jag hoppas verkligen på en fin vinter så det blir tillfälle till fler baddagar. Just nu regnar det dock fast det oväder som det har varnats för, "ovädret Eva" som det har döpts till, har inte nått oss ännu. Maken har satt igång med sitt vinterjobb olivplockning men på grund av regnet så blev det inte många dagars jobb förrän han fick vila igen. 

Jag vill passa på att tacka alla er bloggläsare som kom och besökte oss i år! Jag hade inte så mycket tid över till att prata med er och flera av er träffade jag nog inte alls eftersom jag mest var inne i baren/kassan i år. Det märktes verkligen i år att många som inte hade rest på en par år passade på i år. Vi hade riktigt många gäster från 2018-2019 som kom tillbaka i år plus att vi hade väldigt många nya gäster och även riktigt långväga sådana, till och med från Alaska!

Jag önskar er en bra vecka! Kali Evdomada! Själv måste jag åka ner till stan för att köpa mig en telefon... Den gamla måste jag ladda ungefär 6 gånger per dag och ett nytt batteri till den kostar 60 euro och då insåg jag att jag nog måste köpa en ny.

1 kommentar:

  1. Kalispera Anita! Jag önskar er alla en välbehövlig vila och framför allt att du får mår så bra som du bara kan! Vem vet, vi kanske ses nästa år igen! ;)

    SvaraRadera