torsdag 5 maj 2022

Vår hund och igelkottar och lite annat

Dolmades har vi ofta just nu

I ottan tassar hundarna omkring mig för de vill ha mat och gå ut för att göra sina behov. Jag skulle kunna sova längre men när jag väl vaknar på morgonen har jag svårt för att somna om så jag är uppe tidigt. Jag passar då på att göra sånt som är akut att göras hemma som att köra tvättmaskin, diska lite (mest kaffekoppar då vi knappt äter hemma längre) sopa upp hundhår och vattna blommor. Sedan går dagen i ett men jag brukar åka hem för att sova lite siesta en par timmar för annars orkar jag inte med hela kvällen på restaurangen. I morse (likt många andra gånger) kommer vår stora hund bärande på en igelkott... Det har hänt att jag har missat att hon har med sig en och hon har lagt den i sängen... Jag förstår inte riktigt hur hon hittar dem för jag ser dem aldrig ute hos oss men hon letar fatt på dem..

I restaurangen är det liksom en jämn ström att kunder hela dagen så det är att göra hela tiden. Fortfarande är det ingen kvällsrusch då det blir fullsatt men vi har fullt upp ändå. En eftermiddag när jag kom tillbaka från siestan hann jag inte ens dricka mitt eftermiddagskaffe då det var två riktigt stora sällskap som precis kommit och med stora sällskap blir vi ju nästan fullsatta då vi ju inte har så många bord. (totalt har vi 12 bord på framsidan och 4 på framsidan och sätter vi ihop dem till stora sällskap så blir det inte många kvar...)

Igår fick vi öppna lite senare då vi var tvungna att åka till sjukhuset. Jag har berättat förut om svårigheterna att boka tid för en del typer av undersökningar på sjukhuset. I juli har jag tid för återbesök hos onkologen och ska då ha med mig färska undersökningar och just en koloskopi gick inte att boka per telefon. Nej, då ska man vara den första i månaden på plats för att boka. Men, med lite "meson" (svågerpolitik heter det kanske på svenska) fick vi tid igår hos en gastrologist (heter det så på svenska) som bokade in en tid för koloskopi åt mig. Sedan gick vi till onkologens sekreterare som kommer att skriva som en remiss på de undersökningar jag måste göra. Man tycker ju att alla tider borde de på onkologen boka in åt mig eftersom det är de som "vill" att jag har med dem då jag har tid där. Nej, här kompliceras allt så mycket som möjligt och något som borde vara lätt för onkologen att göra internt måste jag vara på plats för att göra istället. Det tar ju tid både för flera personal där och mig och känns alltför ineffektivt men så fungerar Grekland när det gäller det mesta faktiskt. Vad som kan vara bra för er att veta är att för att komma in på sjukhuset krävs fortfarande covidpasset. Jag trodde de hade slopat det och jag hade faktiskt slängt mitt papper (jag hade aldrig lagt in det i telefonen utan hade det på papper) Som tur är hade maken mitt på sin telefon så jag tog den med mig. Maken släppte av mig, åkte och parkerade. Sedan dök han upp och jag undrade hur han kom in eftersom jag hade hans telefon. Jodå det finns bakdörrar... där ingen kollar covidpasset. 

Vädret då. Jo, nu är det sol och fint igen efter att det var en par dagar med några regndroppar som innehöll saharasand. Allt hade ett lager av rött damm som måste tvättas bort snabbt för det biter sig fast annars. Vi spenderade en hel del tid på att göra rent borden och golvet ute på restaurangen. Nu hoppas vi att det inte kommer nåt mer sånt. Kvällarna är fortfarande lite kyliga men det går utmärkt att sitta ute fast med en jacka på (vi har också filtar att låna ut)

Kommentarer på bloggen. Det är jättekul när ni kommenterar på bloggen men jag är lite dålig på att svara så jag hoppas ni har överseende med det. Jag läser dock alla kommentarer! (dessutom har det hakat upp sig för mig när jag ska svara och kan inte göra det från laptopen utan måste göra det på telefonen så jag skyller på att det är därför jag är dålig på att göra svarskommentarer :)

Varje dag har vi några extrarätter som inte finns i den vanliga menyn. Det kan vara till exempel dolmades, gemista, pastitsio, imam och boureki. Nytt för i år också är att ni till era grillrätter kan välja bort pommes och istället ta grillade grönsakar (mycket gott), ris eller bakad potatis. 



 

Ha en riktigt bra dag!!

2 kommentarer:

  1. Frestande matbilder.
    Ekorrar är gulliga, men inte inomhus och definitivt inte i sängen.
    Skönt att restaurangen verkar gå bra nu, det behöver ni.
    Vilket palaver med läkarbesöket.
    Vi har haft underbara veckor i Sverige, men nu är det lite kallare, men ska bli soligt idag.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Hej Anita
    Är det fortfarande så att munskydd är krav på bussar taxi butiker och restauranger???...

    SvaraRadera