lördag 21 maj 2022

Väder och shopping

Julgransdekorationer med grekiskt tema


 


Sommaren började komma riktigt ordentligt till oss. Till och med kvällarna började bli ljumma. Så kom ett litet bakslag. Alla prognoser visade på oväder så vi var förberedda och ställde alla bord och stolar under parasollerna till natten. Mycket riktigt så kom det både regn och blåst på natten. På dagen slapp vi regnet men det blåste och var kyligt. Många trotsade dock vädret och vi hade en hel del att göra ändå i förrgår. Igår trodde vi att vi inte skulle ha något alls att göra då det var ordentligt blåsigt och ganska kallt. Mycket riktigt så satte sig de flesta inne men sedan vände vädret och helt plötsligt så blev det nästan fullsatt ute också. Innan det hände smet jag dock iväg på en liten promenad. 

Cirka en kilometer från oss, i Kalamaki, ligger en butik som heter Elaia. Tack vare ovädret fick jag lite tid över (trodde jag, det var ju nästan fullsatt när jag kom tillbaka) Vi har haft lite kontakt på Instagram men jag har inte hunnit besöka butiken förrän igår. Jag har rekommenderat butiken till de som vill köpa med sig bra olivolja istället för att köpa den som finns i supermarketen. (Jag har ju inte varit där själv tidigare men andra har berättat för mig) Nu upptäckte jag att hon har så mycket mer i butiken! Hon har ett riktigt smakfullt sortiment av väskor, keramik och smycken! Det är inget krimskrams utan det märks att hon verkligen väljer med omsorg det hon köper in. Hon har också ett stort sortiment av olika tvålar, hudkrämer, viner och kryddor förutom olivolja. När jag kom dit var det några holländare där som fick smaka på olika oljor så vill ni provsmaka så be att få göra det. 

Min shopping

 

Jag kunde inte låta bli att köpa med mig några småsaker och det blev flera grejer som ska skydda oss från onda ögat som vi verkar fått på oss. (vidskeplighet ja, men maken tror helt och fullt på det på grund av allt som går sönder hos oss och diverse annat) Själv tycker jag bara det är snyggt med "ögat". Det blev också en spray som ska hjälpa både förebyggande och efter myggbett för snart är den säsongen här också...

Här kommer ett litet smakprov på vad som finns hos Elaia:

Mmmm lavendel...

 

Honungsraki bland annat

Den använder man för att "ringla" honung



Nu blir det nog inga mer shoppingturer för väderprognosen visar sol och värme framöver :)

Jag önskar er en riktigt trevlig helg och tackar dessutom alla bloggläsare som hittar till oss!!! Det är jättekul men känns också konstigt att ni vet allt om mig och jag inget om er. Det är bra att ni presenterar er så jag vet vilka av våra gäster som vet allt om mig :)

2 kommentarer:

  1. Jag smygläser din blogg ibland! Den dyker upp i flödet på Facebook... / Mvh mojitodrickare i världsklass med 2 hyfsat väluppfostrade hundar ;)

    SvaraRadera
  2. Men nu var det länge sedan hundarna besökte oss..

    SvaraRadera