söndag 3 april 2022

Nu har vi öppnat!

 

I fredags öppnade vi lite "försiktigt". Det kanske inte såg ut riktigt som om vi hade öppnat för vi höll fortfarande på att fixa en massa grejer men nu är vi i stort sett färdiga med allt. Vi har börjat med en begränsad meny för fortfarande är det inte speciellt mycket folk i området. En par hotell har öppnat men med ett fåtal rum bara. 

 


Våra första gäster var ett trevligt sällskap från Rethymnon, varav några av dem även var bland de sista gästerna förra året också innan de flög hem från Chania. Tzatziki, Stifado och vår lokala öl Charma serverades så de gjorde bra val :)

 




Det känns som om det är tusen saker att fixa med innan man känner sig redo att öppna. Måla, städa, organisera, handla hem varor. Nu känns det verkligen skönt att vi har öppnat så jag kan sätta mig och ta det lite lugnt mellan gästerna. Mina ben och händer besvärar mig. Så snart det är mer folk i området och det blir mer kunder kommer vi att anställa vår personal också så då kan jag vara lite mer i "skymundan". (fast jag vet att jag har svårt för det....)

 


Äntligen visar sig vädret från sin bästa sida också. Mars i år var den kallaste på 40 år så runt 20 grader på dagarna nu känns helt ljuvligt! Enligt prognoserna fortsätter det med 20-22 grader på dagarna och på nätterna sjunker det ner till runt 13-14. En jacka på kvällarna behövs om ni kommer ner nu men det går utmärkt att sitta ute. Fortfarande krävs det att ni visar upp er covidbevis på restauranger men enligt uppgifter så kommer det att tas bort i början av maj. Just nu i april är det ju ett litet problem för ovaccinerade barn som vill gå på restaurang..eftersom det krävs ett test som inte ska vara äldre än 48 tim. Detta kan göras på alla apotek och jag tror det kostar 10 euro. De borde ändra regeln redan nu tycker jag eftersom Grekland ju är så beroende av turismen och just över påsklovet kanske många barnfamiljer vill resa. 

Med värmen så sätter det fart i trädgården också. Jag var ju lite orolig att mina lökväxter inte skulle komma upp i år. En dag när jag kom hem hade helt plötsligt en blomma slagit ut. Det måste ha gått så snabbt så hade jag suttit och sett på den kanske jag hade sett den slå ut i blom.

Ha en fortsatt trevlig söndag!!!
 

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish 0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com)

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar