måndag 18 april 2022

Kokkinoxoma / röd sand och påsklunch

 

Alla foton från påsklunchen har jag fått låna eftersom jag inte fotade själv

Igår morse anlände vi till ett Orexi som hade ett lager av sånt där damm eller sand som ibland kan komma tillsammans med regnet när det är sydliga vindar. Det biter sig fast och man kan se det speciellt på bilarna då precis alla bilar har ett lager av detta. Det blev i varje fall till att spola rent på bakgården på Orexi och tvätta av alla bord och stolar. Efter 2 bord var det bara att byta ut vattnet i hinken då det var alldeles rödbrunt. 

 



 

Men, jag säger att TUR att detta väder inte var på lördagen då det var påsklunch med svenska föreningen på Orexi. Det samlades runt 40 personer så det var ganska fullsatt på vår bakgård. En väninna kom och hjälpte till med att servera och i köket jobbade maken och sonen på med att lägga upp den svenska påskmaten som jag hade förberett. Det dök upp lite fler gäster senare så lördagen gick i ett utan chans till siesta. Igår var det dock lugnt så efter att ha städat och bakat fick jag åka hem och ta en välbehövlig siesta. 

Vår kokerska som jobbade lite grann hos oss förra året för att hjälpa till när jag låg på sjukhus/var i Sverige/inte kunde jobba när jag inte fick lyfta har lämnat sitt andra jobb och är tillbaka för att jobba hos oss i år. Det betyder att vi ofta kommer att ha nån husmanskosträtt på menyn. Just nu har vi gemista (fyllda tomater och paprikor) och briam (ugnsbakade grönsaker). Det är "nistisima" rätter, alltså rätter utan kött och mjölk eftersom vi nu är inne i fasteveckan (veckan före grekiska påsken) På påskdagen kommer vi att någon rätt med lamm och även "kaltsounia" (små ost och spenatpajer) som man traditionellt äter till påsken. Vi kommer inte att göra många portioner eftersom det fortfarande är ganska lugnt. För att vara säkra på att få kan ni boka bord om ni vill äta lamm hos oss i påsk. Det kommer inte att vara helgrillat lamm eller get utan en rätt lagad i kastrull eller ugn. 

Min hälsa - jag mår bra men har fortfarande problem med händer och fötter. Nedsatt känsel..... Jag pratade med en person som gått igenom samma sak och tyvärr har detta blivit kroniskt för henne. Det är tydligen vanligt efter de "gifter" man får vid tarmcancer. Men, jag fortsätter att hoppas att det kommer att gå bort. Detta betyder för mig att t ex som nu sitta och skriva att fingrarna inte riktigt lyder mig så jag får ofta radera och gå tillbaka och rätta. Småsaker som att öppna burkar, skriva med penna mm inte alls fungerar som "vanligt". 

 

Gemista - risfyllda tomater, paprikor och squash

Nu finns fröknäcke och kolakakor till salu igen efter att ha sålt slut vid påsklunchen

 

Vädret är fortfarande lite halvdant här. Just nu i skrivande stund är det 11 grader men det kommer nog att bli sol och runt 20 grader under dagen. Kvällarna är fortfarande kyliga så hos oss kan ni sitta inne eller låna en filt om ni vill sitta på bakgården. 

Jag hoppas ni hade en trevlig påskhelg!


1 kommentar:

  1. Vad trevligt med fullsatt restaurang för den svenska påsklunchen.
    Skönt att ditt mående blir bättre och hoppas besvären som är kvar också snart förbättras.
    Glad påsk hos er!

    SvaraRadera