lördag 26 mars 2022

Turister börjar anlända till Chania och lite annat

 


Idag kunde man läsa i lokaltidningen Chaniotika Nea att de första utländska flygen har börjat anlända till Chanias flygplats. (alla som vill resa helt off-season får ju alltid resa över Aten)

Ryan air kommer från och med söndag att ha dagliga flyg som anländer från olika ställen och även Easy Jet har sina första flyg från Berlin och London på söndag. 

Det här låter ju positivt för kommande säsongen att det börjas ganska tidigt. Sedan får vi förstås se hur det utvecklar sig. I vårt område kan vi se att väldigt många verkligen är i full färd med att förbereda sig för öppning. Vi också. Igår satte jag igång med mitt projekt - måla golvet ute. Eftersom mina händer fungerar lite halvdant fortfarande blir jag liksom väldigt trött i händerna av att göra saker men jag höll på i några timmar i varje fall. Fortsättning följer idag. 

Igår var Greklands nationaldag men för oss flöt den förbi obemärkt. Förutom att maken jobbade extra i fiskaffären bredvid oss. Det var många som valde att köpa färdigfriterad fisk istället för att laga till själv. 

Äntligen sol!!

SOLEN har kommit till oss och igår var det fantastiskt väder och temperaturen gick upp mot 20 på dagen. Det behövde vi efter den kallaste mars som varit, sist det var så här kallt var på 80-talet nån gång enligt uppgift. Det fina vädret har nog kommit för att stanna nu för prognosen visar runt 20 på dagarna hela veckan och nattemperatur 13-15. Den dag vi ska öppna - 1 april - ser det ut att bli långt över 20 grader till och med. Härligt!

Restriktioner 

Något som ligger i alla resenärers intresse är ju Greklands avskaffande av restriktionerna. Man ser att många frågar över det på sociala medier. Vad som händer i höst kan dock ingen svara på! Just nu ser det ut som att restriktionerna försvinner sakta men säkert. 

Munskydd utomhus behöver vi inte använda längre. I tidningen "Proto Thema" läser jag att böterna för att inte ha vaccinerat sig (gäller de över 60) slopas från och med 15 april. Testerna som skolungdomar hittills har gjort 2 gånger per vecka minskas till ett test per vecka. 

När det gäller de övriga restriktionerna är det tydligen inget bestämt ännu men vad man kan läsa så är planen att till påsken så ska vaccinpasset inte behövas längre och eventuellt kommer även kravet på munskydd att slopas. Självklart vill de att turistsäsongen ska vara så bra som möjligt och det blir den inte med en massa restriktioner. (min tanke) Därför tror jag att restriktionerna tas bort nu under sommaren och sen får vi se vad som händer i höst när turisterna åker hem igen...

Plafond på vissa livsmedel

Tidningen "kathimerini" skriver att en plafond kommer att sättas för hur mycket mjöl och solrosolja varje hushåll får köpa. De ger exempel på vilka supermarket som redan har satt gränser när man beställer online. Själv har jag sett att Lidl har varit utan vetemjöl nu i en vecka.. Kanske väntar de med att ta fram tills priset har gått upp? 

Jag önskar er en riktigt bra helg!

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish 0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com)



3 kommentarer:

  1. Hur kommer ni att ha öppet i april?
    Jag är på Kreta 10-25 april och befinner mig i Chania dom 3 första och 3 sista dagarna i Chania. Vill gärna komma till Orexi, men inte på kvällstid.
    Kramar från Birgitta.

    SvaraRadera
  2. Hej, vi tänker ha öppet för lunch också i år :) välkommen!

    SvaraRadera
  3. Börjar se mer positivt ut för er. Skönt att snart kunna komma igång.
    Lycka till!

    SvaraRadera