tisdag 22 mars 2022

Hej från Agia Apostoliparken

 

Idag blev det en promenad i Agia Apostoli parken. Som ni ser så är det både vantar och mössa som gäller nu! Det var kallt, blåsigt och kom lite regnstänk också. Men, jag bara var tvungen att ut och röra mig och få lite luft. 

Väderleksrapporterna visar att från och med fredag börjar det bli varmare och sol. Då måste vi sätta fart och göra färdigt i restaurangen för som jag sagt tidigare så öppnar vi 1 april. Välkomna då!

Just nu i skrivande stund är det 10 grader ute, det regnar och inne har vi väl omkring 17 grader nu. Jag skickade iväg  maken att köpa en dunk med olja för annars skulle jag inte orka med de här kalla dagarna. 13-14 grader inne är inte vad jag trivs med precis. Händerna blir skalla och jag sitter helst still för när man rör sig känns det nästan som att kalla vindar sveper runt en... I helgen ska det dock bli uppåt 20 grader. Yes!!! Som vi har väntat!

Idag var det en artikel i lokaltidningen om "souvlakihak". Gyros eller souvlaki i pitabröd med friterad potatis, yoghurt, lök och tomater är ju något som de flesta turister provar på här. Det är Greklands svar på fastfood och det är billigt. Eller har varit billigt. Artikeln tog upp just prisökningarna här. Som överallt ökar priserna även här. De priser som gällde ifjol, 2019 eller 2017 gäller inte längre. Allt har blivit dyrare här och det är ju inte bara råvarorna som köttet och yoghurten som går upp. Oljan som det friteras i, gasen och elen har gått upp och ska det löna sig att fortsätta driva restaurang, souvlakihak och liknande måste priserna höjas. Solrosoljan till exempel kostar nu 4 gånger så mycket som den gjorde förra året. Det är den olja som man oftast använder till fritering. Olivoljan används mest till matlagning och till sallader men som det är nu kanske man får använda även den till fritering. Troligtvis kommer det att bli brist på lokalt kött eftersom det nu troligvis kommer att vara billigare än importerat. Tidigare var det importerade billigare och många föredrog därför att köpa det. (På Orexi försöker vi så långt det är möjligt att använda lokala råvaror) Jag tror ändå att många restaurangägare kommer att vara rädda för att höja priserna allt för mycket pga konkurrensen. Det kommer att vara dyrare men jämfört med att äta ute i Sverige är det ju fortfarande billigt. Och, Kreta har sina egna grönsaker. Jag läste att tomaterna har blivit väldigt dyra i Sverige så ni får frossa i tomatsallad när ni är här :)

Ha en fortsatt bra vecka!

Agia Apostoli stranden (Iguana) idag



2 kommentarer:

  1. Igår fick jag basta hos en kompis. Det var helt underbart att få bli varm i hela kroppen

    SvaraRadera
  2. Kyligt för dina breddgrader. Skönt att det ska vända snart.
    Har varit underbara soliga och dagar i Sverige den senaste tiden.
    Lycka till med restaurangen!

    SvaraRadera