måndag 3 januari 2022

Summering av året (åren) som gått

Kedrodassos 2020
 

Det känns lite som att det inte går att summera 2021 utan att ta med 2020 också, till och med 2019 kan få vara med lite grann. För er som följer bloggen blir ju det här en liten upprepning dock eftersom jag kommer att skriva lite om sådant som jag redan skrivit.

2019 var ett superbra år i restaurangen, vårt kämpande från att vi öppnade år 2017 gav resultat med många återvändande gäster som hade upptäckt oss. Från att haft endast två halvtidsanställda utökade vi till att ha två serveringspersonal och två personer till i köket förutom oss själva. Hösten 2019 gjorde jag min "första utlandsresa" (förutom Sverige-Grekland) under alla mina år här på Kreta. Jag och en väninna åkte till Barcelona där vi under några dagar åt massa gott, promenerade mycket och såg en drös sevärdheter. Sedan var jag i Sverige under en par månader samt att sonen jobbade där ett tag också.

En tapasbar som blev vår favorit

Väl tillbaka i Chania i januari 2020 hade coronaviruset så smått börjat spridas. Med än så länge inget fall alls i Grekland och ett i Sverige... 2020 blev det konstigaste året jag någonsin varit med om. Inga utländska flyg landade i Chania förrän i juli. Vi lekte därför turister och åkte runt till olika stränder som vi aldrig hade haft tid till att besöka i vanliga fall. Fram till juli hade vi stängt en par dagar i veckan och kunde därför göra våra turer. Ibland var vi helt ensamma på stränder som annars kryllar av folk. Vi hade alltid matsäck med oss eftersom det mesta var stängt. (om jag kommer ihåg rätt så fick inte ens restauranger ha öppet förrän i slutet av maj)

 

Ensamma i Elafonissi sommaren 2020

Ekonomiskt blev 2020 förstås ett katastrofår. Vi hankade oss fram med hjälp av stödlån från staten och subventionerad hyra tillsammans med det som restaurangen drog in under året. Det blev en hel del trädgårdsarbete hemma också eftersom tiden fanns. Vi hade ett trevligt år trots dålig ekonomi och restriktioner som ibland kanske var lite väl hårda eftersom det var ganska lugnt med smittan här i Chania då. (ett tag fick vi ju inte ens vara på stränderna, jag tror det var i april nån gång som det var förbjudet)

Allvaret av viruset fick jag erfara när en mycket god vän och gammal reseledarkollega i Sverige avled i sviterna av covid. Om jag råkade vara i Sverige i november någon gång brukade vi passa på att fika och besöka amaryllisutställningen i Bollnäs tillsammans. Det blev lite av en tradition för oss eftersom det råkade sig flera gånger.  



Har väl aldrig haft så mycket blommor i min trädgård som under 2020

2021 gör sitt intåg. Det här blev som ni redan vet ett riktigt omtumlande år för mig. På våren passade jag på att åka till Sverige eftersom vi ändå inte riktigt visste när det skulle löna sig att öppna upp restaurangen.

Vintern 2020-2021 hade jag dessutom "tagit tag i mitt liv" och äntligen börjat motionera och äta vettigt genom att följa 16-8 dieten. Jag kände mig verkligen i form och lyckades gå ner många kilo samtidigt som jag promenerade minst 1 mil per dag. 

Under vintern 2021 nåddes vi av ett mycket sorgligt besked. En mycket god vän till oss hade drabbats av cancer och inom loppet av några månader var han borta. Sommaren 2020 var han här nere och eftersom sommaren var som den var hade vi mer tid att umgås jämfört med vad vi brukar ha när han var här på semester. Nu gjorde vi några turer tillsammans. Vi var bland annat till stranden Terzenas och Sougia tillsammans. (Nedan hans solhatt och kaffe i Terzenas) Han gick Samaria ravinen varje år ( på ungefär 3 timmar...) och hans plan var att delvis flytta hit när han blev pensionär.




Den 11 juni tog jag min första vaccinspruta, kollapsade efter 3 timmar och hamnade på sjukhuset. Det blev början till något annat för mig. Cancer i tjocktarmen. Allt gick ganska snabbt sedan. Andra vaccinationssprutan planerades in så att det sedan skulle gå 2 veckor till operation. Det sattes ett datum för när jag skulle börja med cellgifter. Jag passade på att åka till Sverige igen efter operationen och innan behandlingarna skulle sättas in. Jag kunde ju ändå inte göra något på restaurangen så jag kände mig mest i vägen och gnällig eftersom jag bara gav order om vad de andra skulle göra...

 

Mitt favoritfoto från Sverige hösten 2021

Ja, sen vet ni.. för nu är vi ju framme i nuet. Jag tar en dag i taget och mår ofta skitdåligt efter behandlingarna men annars mår jag bra. 

Tankar inför 2022. 2021 var ett bra år i restaurangen men under alldeles för få månader så det var liksom väntat att pengarna inte skulle räcka. Dessutom är det slut med stödåtgärder från staten nu så hyra och allt annat ska betalas plus att lånen vi fick under 2020 snart ska börja betalas tillbaka. Dock fanns ju hoppet att 2022 skulle det bli invasion av turister i Chania. Jag pratar i imperfekt för med omikron vet vi ju inte vad som kommer att hända. Det kändes ju att under 2021 kände sig alla som var vaccinerade ganska säkra med att resa men viruset tar sig ju förbi ändå nu, vaccinerad eller inte. Själv känner jag mig livrädd för att bli smittad nu trots att jag har fått 3 sprutor. Cellgiftsbehandlingen gör ju att man är extra känslig och faktiskt tillhör en högriskgrupp. Jag håller mig mest hemma och träffar inte många. Som tur är så är inte mina barn mycket för nattliv eller är ute speciellt mycket bland folk. Några träffar vi ju ändå så risken finns ju hela tiden där. Låt pandemin få ett slut tillsammans med att 2022 kommer. Låt 2022 bli ett bra år på alla sätt och vis för alla. Jag tycker liksom att det räcker med tråkigheter och osäkerhet nu. 

Detta inlägg började jag skriva på innan nyår för att publicera till nyår. Nu blev det inte riktigt så utan här kommer en uppdatering av mitt slut på 2021 och början på 2022. Med cellgiftsbehandlingarna blir även huden känsligare. Jag satt och virkade ganska mycket och armen rörde sig i en konstant vridande rörelse och liksom gnuggades mot tröjan. Vad händer? Infektion i huden på armen! Det blev akuten, kortisondropp och en massa mediciner. Förbud mot salt och socker så länge kortisonmedicinerna skulle tas (7 dagar tror jag det var) Åh, gissa om jag tänkte på sonens planerade efterrätt på nyårsafton. Chokladpavlova med grädde, salta nötter och kolasås. Nu blev det inget av den medicineringen (mer än för en dag) för jag hamnade på akuten igen. På nyårsaftons morgon åkte vi in akut efter att jag hade enorma magsmärtor under hela natten. "Nästan" tarmvred var diagnosen (misstänkt tarmvred) Jag blev inlagd på kirurgavdelning och fick ligga där tills igår morse. Varken vatten eller mediciner fick jag inta utan jag fick "leva på" dropp. 

Varför hände nu detta? Jag åt fasolia, grekisk bönsoppa. Vansinnigt, jag vet eftersom jag fått order om att vara försiktig med just bönor och linser samt allt som har trådiga fibrer. Men min mage har ju fungerat väldigt bra efter operationen så jag tänkte liksom aldrig på att det kunde vara så allvarligt och farligt. De har ju aldrig förklarat för mig exakt varför jag inte fick äta fibrer heller. Jag trodde mer att det var för att undvika t ex diarre under behandlingen. Jag förstår heller inte varför jag själv inte har googlat fram info eftersom jag alltid brukar göra det. Tydligen är detta en inte helt ovanlig komplikation efter att ha opererat sig i tarmen. Men jag skulle velat ha vetat att det kunde vara riktigt farligt, det fattade jag aldrig. Nu gör jag det...

Sen har vi då omikron (antar jag, även om de inte uppger om smittfallen är det ena eller det andra) som sprider sig som en löpeld här. Det har varit siffror som 20-30000 smittade per dag. Eller närmare 40, jag kommer knappt ihåg. I Chania ligger siffrorna på runt 400 per dag. Jag är faktiskt livrädd.. Även om de flesta har mycket lindriga symptom så vet jag ju att jag är extra känslig nu. Jag håller mig hemma men på sjukhuset kände jag mig ganska "utsatt" så det var dubbelt munskydd på hela tiden. Alla som blir inlagda får dock göra ett test och alla som besöker måste ha ett 48 timmars rapidtest att visa upp. Men, vi är i Grekland och sjukhuset har fler dörrar än huvudingången...och på akuten kommer det ju in en massa folk som är otestade. 

Nej, nu tror jag att jag ska städa ut julen och hoppas att fortsättningen av 2022 blir som vi vill. Ett år då vi kan återgå till det "normala" på alla sätt och vis. Inga fler obehagliga överraskningar. 

Jag hoppas i varje fall att ni hade ett trevligt nyårsfirande!!

 

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish 0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com)

1 kommentar:

  1. Tavernor mm öppnade den 25 maj 2021. Jag minns det åga att det är min födelsedag så det var en härlig present! Jag åt frukost, fikade och åt middag ute, flyttade från etablissemang till etablissemang....
    Krya på dig! God fortsättning på nya året!

    SvaraRadera