tisdag 28 december 2021

Frukost, lunch, middag, restriktioner och rekord...

 

Nu när ni andra troligtvis har tröttnat på julmaten så börjar jag äta den. Butiken Litchi här som har svenska matvaror hade lite "mellandagsrea" och överblivna julskinkor såldes ut för halva priset. Jag kunde verkligen inte låta bli att åka och köpa en. I vanliga fall tycker jag liksom det kostar mer än vad det smakar att köpa svensk julmat här men nu kunde jag inte låta bli för knäckebröd med julskinka och senap kan jag leva på. Och det har jag gjort idag. Det blev både frukost, lunch och middag i repris. 

Torget i orten Mournies där Litchi ligger var trevligt juldekorerat. Trevligare än många andra ställen här. Nere i vår park till exempel har de i stort sett bara snurrat röda och blå ljusslingor runt lyktstolparna lite smaklöst.. 



Nya restriktioner. Jag hänger inte med i alla nya bestämmelser eftersom jag är i stort sett bara hemma. Jag vet att jag alltid måste bära med mig vaccinationspass och id om jag ska in i någon annan affär än de med livsmedel. Nu gäller också dubbla ansiktsmasker i supermarketen! (Eller sånt här annat pff2 eller vad de heter) Även utomhus måste vi använda mask nu. Max 6 personer vid bord på restauranger. Endast sittande gäster. Jag tror de två sistnämnda börjar gälla 3 januari enligt vad som står i tidningarna men troligtvis kommer vi att få veta mer imorgon ifall det kommer nya restriktioner... Uppdatering kommer i sånt fall. 

Över 21000 smittfall i Grekland de senaste 24 timmarna!. (över 9000 var det igår) Här i Chania var det 235 stycken. Lägg till alla oregistrerade fall så förstår ni nog hur läget är just nu. 

 

 

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish 0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com)

2 kommentarer:

  1. Julskinka med senap gillar vi att äta som frukost! I övrigt har vi tröttnat på julmaten ;) Önskar god fortsättning och Gott Nytt år!

    SvaraRadera
  2. Ser gott ut. Jag är långt ifrån trött på julmat. Så gott.
    Jobbig tid igen med den nya varianten och nya restriktioner, men kanske enda sättet att få bukt på eländet.
    Gott nytt år!

    SvaraRadera