fredag 17 december 2021

Djungeln Grekland

 

Symbolik? Hur många missar infon o kommer inte med flyget?

Vet ni att jag nu har bott halva mitt liv på Kreta? Lite mer också faktiskt. Om jag känner mig som grek. Nej, inte ännu. Att komma hit på semester är underbart och speciellt om man blundar för allt det "fula" och bara ser den goda maten, de härliga stränderna, det fina vädret och de gästvänliga grekerna. Att bo här är en helt annan historia. Ibland ångrar jag att jag inte utbildade mig och skaffade ett bra jobb i Sverige när jag hade möjligheten. Men, jag hade alltför bråttom med att göra andra saker och hade inte tålamodet att vänta.

Ja, det här blir ett negativt inlägg om Grekland. (trots allt trivs jag ju ändå med livet här och det finns mycket positivt också men det ska jag inte ta upp nu för nu ska jag koncentrera mig på missnöje) 

Jag börjar med beskedet att alla (även vaccinerade) inresande till Grekland från och med 19 december måste ha ett negativt pcr. VARFÖR uppdaterar inte travel.gov.gr sin sida? Det är ju där som den officiella informationen för resande ska finnas. Nej, de har inte uppdaterat den så infon kommer från olika nyhetssidor (samt ett pressmeddelande från hälsoministeriet) Aegean airlines och Sweden abroad har heller inte uppdaterat sina sidor med den nya infon. Visst känns det luddigt när det är så? Jag undrar hur många som kommer att anlända för att checka in som blir stoppade för att de trodde att det räckte med vaccinationsbeviset. Dessutom blir man ju lite osäker på om det är rätt info när de officiella sidorna inte har uppdaterat. Igår läste jag också på en nyhetssida att 24 timmars rapid eller 72 timmars pcr är vad som gäller och inte 48 timmars pcr som de flesta sidor har. Kan tillägga att jag läser "erkända" nyhetssidor och inte olika bloggar och nätnyheter som vem som helst kan skriva. "ta nea" till exempel skriver att nu är det 72 timmars pcr som gäller och inte 48 timmars som de hade angett tidigare. Hur ska man veta vad som gäller när de velar fram och tillbaka i sina beslut? Och vart ska man ringa och fråga?

Byråkratin.....är ett kapitel för sig i Grekland. Fast det är klart att revisorer och notarier också måste tjäna pengar. Det går knappt att göra något själv här för du måste ha både kontakter och vara utbildad för att kunna deklarera, ansöka om pension osv. Ändå finns ju det mesta online nu och det borde inte vara så krångligt men här finns fortfarande en förkärlek till underskrifter, massa olika papper och stämplar. Sådant som borde kunna ske automatiskt kräver ändå en massa spring från det ena kontoret till det andra. Ändå har en del av detta blivit bättre nu under pandemin och mer och mer sköts online. 

De där gästvänliga grekerna finns till för turisterna...På skattekontoret, sjukhuset, supermarketen och många andra ställen blir man många gånger så illa bemött. Det är många gånger jag låter maken sköta olika saker för jag bara orkar inte med att bli illa bemött. Nej, det är inte alla som är otrevliga men på i stort sett alla ställen finns det en par stycken som verkligen hamnat på fel plats i livet. Jag måste säga att här älskar jag Sverige där du för det mesta blir professionellt och trevligt bemött. Ibland känns det som att här måste man fjäska och vara så diplomatisk för att kunna få något gjort på statliga och kommunala ställen. Varje gång jag på dessa ställen möter på någon som är både trevlig och tjänstvillig blir jag alltid lika förvånad!

På sjukhuset. Här borde alla som jobbar vara snälla och trevliga. Det är de inte. När jag låg inne efter min operation fanns det några riktigt otrevliga sköterskor. I droppet som jag hade blev det ofta stopp. En gång sa jag till och blev då avsnäst med att det inte är mitt jobb utan det har de koll på. En annan gång när det var stopp sa jag inget och blev då närmast utskälld för att jag inte hade sagt något...Så man vet verkligen inte om man vågar säga något eller om man måste säga till. Ett litet exempel bara... 

En annan gång när jag var för att få min cellgiftsbehandling fick jag som en typ "liggfåtölj" istället för säng. Vid ett tillfälle skulle jag sträcka mig efter min telefon och då välte hela fåtöljen. Jag trodde verkligen att de var stadigare än de var (nu förstår jag varför ingen ville ha fåtöljerna och de nästan bad om ursäkt för att det var bara de lediga) Vad händer? In rusar den avdelningsansvariga och gormar och skriker till mig! För mig räckte det med att jag låg och hade ont i armen där medicinen går in. När jag dessutom blev utskälld började tårarna rinna. En sköterska kom för att trösta mig och sa att det ju bara var för att han blev rädd som han skrek. Det är så de är här. Istället för att visa rädsla skäller de ut en. Råkar du på någon på till exempel nåt kontor som inte kan svaret på din fråga så ljuger de istället, ger helt fel svar eller blir otrevliga eller hittar på att det fattas ett papper för dig för att få dig att gå därifrån. Därför har jag så svårt för att lita på folk här. De kan inte säga "jag vet inte".

Restauranger..ja, vart ska jag börja. Nu är ju jag i branschen. Ni turister säger att, gå till ställen som har mycket greker. Där är maten bra. Nej, lita inte på det. Trots att grekerna alltid protesterar och vill vara tvärtemot är de ändå som får i en flock. En taverna som alltid varit populär bland greker har fått det ryktet och dit går de. Vi var där en kväll i höstas. Det första jag märkte var att tzatziken var gjord på en "yoghurtkopia". Ja, det finns det. Den kostar hälften av vanlig äkta yoghurt och innehåller en massa gelatin för att få konsistensen som en härligt fet äkta grekisk yoghurt. Det finns ställen som ljuger om att köttet är färskt trots att de köper storpack fryst. Löken i stifadon kommer från konservburk. Kalamarin sägs vara färsk trots att den är fryst. (vissa tider på året går det faktiskt inte att få tag i färsk kalamari men det vet ju inte turisterna) Efter två svåra år nu i och med pandemin kan ni säkert räkna med att de flesta kommer att dra in på kostnaderna så mycket som möjligt. Vill gästerna inte betala skäliga priser för maten kommer istället kvaliteten att sjunka. Vill ni äta billigt eller bra kvalite? Vad är viktigast? För mig är det kvalitet och vällagat.

Sedan har vi ju det som jag har beklagat mig över förut. Nedskräpningen och att de kör mot rött ljus. Jag säger inte mer om det annat än att jag bara blir sååå irriterad över båda sakerna. Nej, jag kan inte tycka om någon som vevar ner fönstret på bilen och slänger ut vattenflaskan, kaffemuggen eller omslagspappret eller kör mot rött när jag som gångtrafikant ska passera övergångsstället. 

Har jag klagat nog för idag? Ja, jag tror det.

Ha en bra helg!!

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish 0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com)

2 kommentarer:

  1. Verkligen intressant läsning, en blick inifrån.
    Att var turist några veckor är inte alls samma som att bo i ett land, hur genuint man än tror att man hamnat. Många myter.
    Skulle vilja skriva liknande om UK, ingen ordning alls. Kanske jag gör det en dag.
    Sköt om dig och kramar!

    SvaraRadera
  2. Bor halva året på Rhodos och förstår vad du retar upp dig på. Det värsta är, att om jag klagar på något, säger de alltid "det här är Grekland" och det gör mig riktigt arg!Undrar ibland om de inte vill ha en förändring till det bättre!? När det gäller bemötande har jag nästan alltid blivit vänligt bemött/Susanne

    SvaraRadera