måndag 1 november 2021

Hej November / Kalo Mina!

 

Kalo mina! November är redan här. I lördags hade vi öppet sista dagen och till skillnad från tidigare år så hade vi en hel del att göra ända till slutet. De flesta kunder vi hade sista veckan sa dock hejdå, vi åker hem ikväll eller imorgon så just nu är det inte många turister i området. En par hotell har dock öppet och jag tycker riktigt synd om de turister som är här eftersom det mesta nu har stängt. Det går dock inte att hålla öppet för ett fåtal gäster. Jag tror nog ändå att de flesta som kommer den här tiden är medvetna om det och en del ställen i vårt område har öppet hela året, det är nära till Chania och vädret kommer att vara bättre denna vecka. Den sista veckan har det varit riktigt molnigt och regnet har legat i luften hela tiden. 

Eftersom det var en hel del att göra sista veckan så sålde vi slut på det mesta. Det blev inte alls många "rester" kvar till oss själva. Några portioner tzatziki och sonens goda stifado kan jag få njuta av i varje fall. Sedan blir det väl jag som tar över matlagningen då det brukar vara så här hemma. Men lite grann får männen i familjen fixa också. Det ska ju testas lite nya rätter inför nästa säsong. 

Här serveras de näst sista gästerna (några fler dök upp sen)



Jag vill passa på att tacka er bloggläsare som har besökt oss i år och välkomnar er andra nästa år. Vi alla hoppas ju på ett normalt år och att alla ni som inte reste i år kommer iväg nästa år istället.

Nu väntar hemmafix. Som vanligt är det en hel del att göra här hemma som vi ligger efter med. Dessutom ska vi passa på att umgås med vänner. Jag ska också återuppta mina goda vanor med promenader. Bad hoppar jag nog över i år eftersom cellgiftsbehandlingen gör att jag för det mesta är ganska köldkänslig i både fingrar och tår...

Vi har äntligen unnat oss en ny soffa. Den gamla var omkring 20 år och väldigt utsliten då våra hundar också sov i den. Den gamla var en skinnsoffa och förstås lätt att torka av. Jag tvekade med att köpa en ny eftersom en soffa i tyg skulle bli väldigt svår att hålla ren på grund av hundarna. Det gick dock inte att skjuta på beslutet längre då det var stora hål i den gamla och den var allt annat än fräsch. Vi hittade en lagom billig på en möbelaffär som heter Simple city. Idag går det att hitta möbler till bättre pris här. Förr i tiden var det mycket svårare. Jag köpte två hundbäddar också och vi kom överens om att vara konsekventa och försöka lära hundarna att de inte får vara i soffan. Jag är imponerad! Två vuxna hundar lärde sig direkt att de inte fick vara i den! Den lilla (i storlek) kan dock smita upp i soffan när vi inte är hemma)



Jag önskar er en bra vecka och bra månad! Kalo mina och kali evdomada!

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish 0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar