måndag 21 juni 2021

Uppdatering, falska covidtester o lite annat


 Ja, var ska jag börja? Jag vet att många av er är oroliga och vill veta vad som felade mig. Ni får faktiskt ha tålamod och vänta lite. Jag har varit lite dålig på att svara på meddelanden också men det får ni ta. Jag vet ju inte helt säkert själv vad som är fel..Jag är i varje fall hemma nu och försöker äta upp mig efter att ha gått ner några kilon till på sjukhuset. Maten där var ju inte så smakrik om man uttrycker det milt...Gissa om det smakar gott nu med sonens stifado och moussaka :)

Jag tar det fortfarande lite lugnt men är ändå på Orexi på kvällarna men dottern är ansvarig för serveringen så jag finns mest bara där och försöker att inte lägga mig i alltför mycket...Det är fortfarande väldigt lugnt i vårt område också så vi har nya öppettider. Tisdag stängt, lördag och söndag öppet från 14.00 och de övriga dagarna öppnar vi 17.00. Nu på fredag kommer vi dock att öppna 14.00. Det är ju midsommarafton och vi kommer att ha en midsommartallrik med lite smått och gott på. Vi bjuder även på en typ av jordgubbstårta efteråt. Priset är 14 euro exklusive dryck. Det är dock anmälan som gäller eftersom jag kommer att förbereda dessa tallrikar utefter hur många som vill ha den eftersom den innehåller sådant som vi normalt inte har i menyn. (bland annat laxtårta, köttbullar, rödbetssallad mm) Om någon vill ha midsommartallrik kan ni skriva det som kommentar under detta inlägg på min facebooksida Anitaskreta.  Eller skicka ett mejl på agrimanaki@hotmail.com.

Nedan kan ni se lite trädgårdsbilder. Det växer så det knakar men som vanligt råder det ett kaos, gräsmattan är oklippt och hönsen smiter ut från hönsgården och gör som de vill.  







På bilden ovan ser ni ett arrangemang som männen i familjen gjorde medan jag var i Sverige. Tanken var god och det såg snyggt ut i början men nu kommer det ju upp en massa ogräs där de lagt ut stenarna. (trots att de har lagt ut något under stenarna för att förhindra det)

 


Hängmattan från Tropilex har kommit upp. Det är en resehängmatta. Jag hade väl en liten dröm om att kunna ta med den på någon utflykt där vi skulle övernatta vid en strand och hänga upp den mellan en par träd ovanför stranden... För trädgårdsbruk har de andra varianter som kanske är mycket snyggare än just resehängmattorna, de är ju istället mer prakiska och lättare att ha med sig. 

Falska covidtester

Innan jag och dottern åkte ner hit till Chania var vi ju tvungna att göra pcr-test. I Bollnäs gick det inte att göra någonstans för reseintyg utan närmaste var Gävle. De flesta där var mycket dyrare än de i Stockholm. Ett tag funderade vi på att göra på Arlanda och sova över där men eftersom vi skulle flyga så pass tidigt på morgon var vi ju i sånt fall tvungna att spendera hela dagen innan på flygplatsen också för att hinna få provsvar. Samt att det skulle bli alltför dyrt för oss. Till slut hitttade jag ett ställe i Gävle där vi kunde göra till hyfsat pris 1495 och med svar på 6 timmar. Praktisk för oss för då kunde vi ta en halvdag i Gävle som en liten utflykt för att sen vara hemma i Bollnäs tills det var dags för avresa till Arlanda. Jag var förstås lite fundersam hur de kunde leverera så snabbt när andra skulle ta så mycket längre tid på sig. En i Gävle kunde inte ens garantera 72 timmar!! Sagt och gjort, vi åkte ner till Gävle och mycket riktigt fick vi mejl med provsvar och reseintyg på 6 timmar. Härligt! Så läser jag nu i nyheterna att stället vi gjorde på stämmer exakt in på företaget som delat ut falska intyg och där testerna aldrig sänts in på något labb. Jag var ju också lite förvånad över sättet de tog provet på. Både jag och dottern hade ju gjort tester som man får för att göra själv i Sverige. Följer man instruktionerna noga så ska man ju peta ganska långt ner i både halsen och näsan. Här på sjukhuset gjorde de pcr-test på mig 3 gånger under mina 2 veckor (de är väldigt noggranna med att göra tester både innan man blir inlagd och om man ska till annan avdelning för undersökningar). Då petade de så långt in i näsan så det kändes som topsen nådde hjärnan. På provtagning.com där vi gjorde pcr-testet för att få reseintyg pillade de på kinden i en par sekunder bara. 

 






En liten rundvandring på tomten bredvid vår, där sonen har sina odlingar visar att här finns tomater i olika färger och former, paprika, squash, gurka och auberginer. Han har också planterat olika blommor som en del ska dra till sig bin och andra hålla skadedjur på avstånd. Tomatsalladen på Orexi kan alltså vara ganska så färgglad i sommar :) 

Ha det gott!

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish 0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar