torsdag 1 april 2021

Tyck till om munskydd och lite annat

Foto Kristian Bruce Bolinder Sveriges Radio
 

En vecka har jag varit i Sverige nu. Varje dag har jag gått långa promenader och hållit mig mest för mig själv. Jag har även gjort ett corona-test som ju faktiskt är rekommendationen när man har varit ut och rest. Visst var jag lite nervös att jag kanske hade dragit på mig något under resan trots att jag följt alla säkerhetsföreskrifter. Men, det gick bra, puuh. 

 




En dag gick jag ner till vår lilla stad för att uträtta nödvändiga ärenden. "Råkade" hamna i en liten intervju eftersom de den dagen hade tema turism på lokalradion. Jag hade kunnat säga mycket mer förstås...(se foto och länk i början av inlägget)

Det är ganska grått och brunt överallt även om man kan finna små färgklickar av blommor som har kommit upp. Men jag antar att det snart börjar bli grönt? Vädret här uppe har varit helt ok. Plusgrader (inte många men solen har värmt lite ändå) och helt perfekt för både promenader och cykelturer.

Munskydd

Vet ni vad jag reagerar på? Icke-användandet av munskydd. Jag har förstått vad många anser från olika diskussioner på sociala medier. - De inger en falsk trygghet. -Man måste använda rätt för att de ska göra nytta - Det är bättre med avstånd -De skyddar inte dig själv utan bara andra. 

Min åsikt är att inomhus i butiker ska man använda och speciellt personalen bör göra det av respekt för sina kunder och medmänniskor. Nu har jag inte varit i så många butiker men i den jag var in i för att köpa nya gymnastikskor användes det inte. Inte heller på polisstationen... Till supermarketen har jag bara varit direkt när de öppnat på morgonen och då hade i varje fall all personal och de flesta av kunderna. I och för sig är det väl de som är extra försiktiga som handlar tidigt på morgonen. Min dotter åker tåg till ett annat samhälle för sin sjukgymnastik (korsband av) Igår sa hon att det var bara hon som använde munskydd på tåget. I och för sig är det ingen trängsel att prata om här så det går ganska bra att hålla avstånd men, som sagt, i kollektivtrafiken och i butiker bör man använda tycker jag. Vad tycker ni?

Grekland och dess restriktioner...

I Grekland ändras reglerna och restriktionerna hela tiden så det är svårt att följa med i händelserna. I lokaltidningen "Chaniotika Nea" kan jag läsa att från och med lördag så får man nu ta sitt fordon för att åka någonstans för att utöva fysisk aktivitet.(tidigare har det endast varit tillåtet att cykla eller gå) Man får även då vara upp till 3 familjemedlemmar i bilen (mot tidigare max 2 personer) Butikerna får öppna upp från och med måndag men med systemet click-away eller click-in-shop (det senare betyder typ att du bokar in en tid för att gå in och shoppa) Strikta restriktioner för hur många som får vara inne i butiken samtidigt gäller samt att du får utöva shopping max 3 timmar per dag. (hur många gör det???)

Sedan läste jag något som jag inte kan förstå riktigt. Endast på helgerna är det tillåtet att lämna sin kommun för att utöva aktivitet. Folksamlingar ska undvikas. Min åsikt är då att VARFÖR är det då bara tillåtet på helgerna? Det är ju då de som arbetar inom "vanliga" yrken eller går i skolan gärna åker på utflykter. Är det då inte bättre att sprida ut det på veckans alla dagar? Enligt vad jag kan utläsa så är den här nya typen av "frihet" ett sätt att få folket att inte samlas i smyg i hemmen. (hallå, det har jag och mina vänner haft åsikter om länge) Visst är det bättre med ett personligt ansvar men ändå en viss frihet för att inte bli helt frustrerad. Grekiska folket har verkligen tröttnat på de hårda restriktionerna. Vi har ju varit förbjudna i stort sett ett helt år (förutom några månader under turistsäsongen) att ens träffa folk under säkra förhållanden utomhus och att utöva säkra aktiviteter som att åka till en folktom strand eller vandra alldeles ensam i naturen. Istället har ju många träffats i smyg i hemmen och inomhus vilket inte alls bra. 

Nytt är också att från april kommer det att finnas gratis självtest för alla invånare att hämta ut på apoteken. Jag vet inte riktigt hur dessa fungerar men tydligen så gör man det helt själv och om det visar positivt så ska man registrera det på sin "skattesida" (taxis.net) och gå vidare med test inom sjukvården. Ett test i veckan är man berättigad och inom vissa yrkesgrupper kommer det så småningom att vara obligatoriskt. 

Oj, det blev ett långt inlägg här på morgonen. 

Jag önskar er en riktigt glad påsk!

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish 0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com)

6 kommentarer:

  1. Haj Anita! Självklart med munskydd när vi är bland folk. På Åland har sgs alla mundkydd eller visir. Läste precis på rekkamen här, från findka Ne Su by filterpack att testet visar att deras munskydd ger 88% skydd. Varför är just svenskar så avigt inställda till munskydd, undrar man. Den enklaste åtgärden vi har! Glad Påsk Anita!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och även om man inte tror på munskydd själv så är det ju ett sätt att visa respekt tycker jag och eftersom det nu rekommenderas i Sverige även i kollektivtrafiken så betyder det ju att det finns tillfällen då det gör nytta.

      Radera
  2. Mycket kloka och bra synpunkter! Jag önskar att många läser dem, samt att vi hade haft lika tydliga och stränga restriktioner i detta Sverige, där man förklarar att munskydd är olämpligt för då kan vi inte hålla avstånd!!!! Dumheter! Även svenskar och även män, klarar faktiskt av att göra två saker på en och samma gång, men vi har en feministisk regim, tyvärr, i Sverige, och vi har myndigheter och regering som inte ser till människornas bästa, ev till den heliga marknadens bästa..........

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med feministisk regim som du skriver går jag inte in på...Fast nu rekommenderar de ju munskydd även i Sverige i kollektivtrafiken och inomhus där det inte går att hålla avstånd så egentligen borde ju fler börja använda nu tycker jag...

      Radera
  3. Skönt att testet gick bra.
    Jag är liksom du så van vid munskydd att man numera tycker det är konstigt att inte använde dem.
    Ha det bra i Sverige!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant, kanske blir det mer vanligt här i Sverige också nu när rekommendationerna finns. Ha en bra påsk!

      Radera