tisdag 13 april 2021

Aprilväder i Bollnäs

I förrgår låg vi ute på altanen och solade och det blev nästan för varmt i den gassande solen. I går morse och idag vaknade jag till stora snöflingor och ett vitt täcke utomhus. Ja, det är väl så den svenska våren är. Det blir en dag inomhus idag. (Hade jag tänkt..Det blev en promenad på 11 km ändå. Det har blivit som ett gift för mig att komma ut på promenad varje dag.)


Dagarna spenderas med cykelturer och långpromenader. Jag är ju van att gå ganska mycket varje dag så kommer jag inte ut på promenad så känner jag mig riktigt slö. I förrgår blev det en lång (eller två) cykeltur. Totalt cyklade jag 19 km. Jag tycker det är mycket jobbigare att cykla än att gå för jag är inte speciellt van att cykla eftersom jag aldrig gör det nere på Kreta. Benen blir som gele..



På fotot ovan och under ser ni Bollnäs centrum en söndag morgon. Ganska lugnt må jag säga...Fast efter cykel- och gångvägarna runt stan är det ganska mycket folk som promenerar.





 Jag har blivit alldeles galen i de där påsarna med blandat grönt som kan köpa i supermarketen här men det blir ganska dyrt att köpa dem så nu har jag satt egna ärtskott. Jag har aldrig gjort det förut så vi får se hur det blir. Jag ska nog göra groddar också. Det har jag aldrig gjort. Brukar ni göra groddar eller sätta skott för att ha i salladen? På Kreta är jag ju ganska bortskämd med hemodlat grönt eftersom vi har haft grönsallad och lite andra olika blad hela vintern. Ärtskott har jag däremot aldrig ätit förut men det är ju så fräscht och gott. (jaha, så googlar man om groddar och det står en hel del om att det är farligt och kan innehålla olika bakterier...medan andra sidor rekommenderar och belyser det nyttiga med groddar...)

Jag önskar er en bra dag!


4 kommentarer:

  1. Oj det var länge sedan jag var in och läste här. Så roligt att du är i Sverige och får uppleva den svenska våren. Och riktigt aprilväder har vi också. Här i södra delen så har vi ingen snö och kommer det (det har det gjort) så tinar den bort snabbt. Ser att du redan har sett både blåsippor och tussilago det är mer än vad jag har gjort. Duktigt av dig att ut och gå, det skulle jag också behöva, men är alldeles för lat för det. Om någon vecka så ska det bli lite mer vårvärme och det ser vi fram emot. Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, inte hann jag med mycket vårvärme, men mina två sista dagar i Sverige blev både fina och varma i varje fall :)

      Radera
  2. Hej Anita! Jag bara undrar hur länge du ska vara kvar i Sverige? Jag saknar nämligen dina trevliga rapporter från Kreta :-)
    Mvh, Vilhelm

    SvaraRadera
  3. Hej Vilhelm! Nu finns ett nytt inlägg i bloggen och det är från Chania :)

    SvaraRadera