torsdag 18 februari 2021

Uppdatering från mig och Chania

Helt plötsligt fick vi vinter. Från att ha haft en vinter med väder som en svensk sommar slog det om och det blev ordentligt kallt. Här vid Chaniakusten har det varit blåsigt, regnigt och en dag haglade det så det blev alldeles vitt på marken. I bergsbyar på Kreta och i olika områden runt Aten har det varit snöoväder.

Hos oss har temperaturen gått ner till runt 4 grader. Förra veckan badade vi och promenerade varje dag men från söndag gjorde jag ett uppehåll på grund av ovädret. Igår vågade jag mig dock i havet ändå trots att lufttemperaturen var bara 7 grader. Jag vet, jämfört med vinterbad i Sverige är ju detta ingenting :). I vattnet var det fortfarande skönt men efteråt blir man lite kall men med en rask promenad och lite jogging efteråt får man upp värmen igen.


Venetianska hamnen i måndags

Vid Agii Apostoli igår


Förra veckan

 En kort datering om coronaläget

I Chaniaområdet har vi fortsatt runt 2-3 nya fall per dag. En dag var det 12 stycken men det var troligtvis besättningen från färjan som går mellan Chania och Aten som räknades eftersom man samma dag kunde läsa om det i nyheterna. Rethymnon och Heraklion har fortsatt högre smittspridning och igår till exempel hade Rethymnon 22 och Heraklion 17 av totalt 755 i hela Grekland. 

Vad gäller vaccineringen går det sakta men säkert framåt. I Chania har runt 10000 vaccinerats hittills. Just nu är det personer över 75, mellan 60-64(som får Astras) och sjukvårdspersonal som vaccineras. Totalt i Grekland har (gårdagens uppdatering) 603667 vaccinerats (varav 190697 även fått andra dosen)

Våra restriktioner här i Chania är fortsatt som det har varit hittills. Munskydd överallt, Utegångsförbud 21.00-05.00 och sms så snart man lämnar hemmet. Det märks dock att fler och fler hoppar över munskyddet utomhus. Inte inne i Chania stad men i våra områden utanför stan. På supermarketen och i butikerna är det fortfarande strikt men när man rör sig utomhus här är det inte många som använder. Och trots att polisen ofta cirkulerar nere vid parken vid Agii Apostoli så säger de inget. (Vad jag har förstått så gäller ju undantag också vid fysiska aktiviteter)



 
Vi har ännu inte börjat med några förberedelser i restaurangen men snart är det dags att uppdatera menyn och bestämma vilka viner vi ska ta in. Även om det fortfarande känns ganska tidigt så vill vi vara färdiga i tid. Ingen vet ju faktiskt när turistsäsongen kommer att sätta igång. Alla hoppas ju på att det blir i maj någon gång. Förra året tilläts inga flyg från utlandet i Chania förrän 1 juli. Jag tror och hoppas att vi får en längre säsong i år. Är det någon av er som har bokat flyg i år redan i april eller maj? Jag vet att det känns osäkert eftersom vi fortfarande har restriktioner här och att inga restauranger är öppna men så snart säsongen startar känns det som självklart att restriktionerna kommer att hävas. Jag menar, det vet de ju att inga turister vill komma ifall restauranger och cafeer är stängda. Dessutom kan de ju inte begära att turisterna ska skicka sms.. Munskyddsregeln kommer nog dock att finnas kvar. (Mina spekulationer)

Jag önskar er en bra dag! Själv ska jag ta itu med gårdagens disk nu och sedan blir det nog de sedvanliga rundorna i parken och kanske, kanske vågar jag mig i att bada i dag också. 

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish 0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com)

 
 

6 kommentarer:

  1. Kommer ner 1 juni och stannar till början av juli. Hoppas att vi kan åka mellan regionerna då så att jag kan ta en tur till Chania.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag antar att när det väl öppnar upp för turism så borde man kunna åka fritt mellan regionerna också. Hoppas vi ses!

      Radera
  2. Tänkte åka till Kreta i juni och september, jag försökte boka på hotellet du har rekommenderat tidigare Golden Sand, men de finns inte att boka på airtours, vet du om de bytt bolag, försökte på booking också, men där gick det inte heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, nej tyvärr så har de hyrt ut hela hotellet till ett företag så det går inte att boka det. Varför inte prova Golden Bay i Agii Apostoli eller om ni vill bo i Chrissi Akti så är Anais också fint.

      Radera
  3. Det var snabba skiftningar i vädret.
    Intressant uppdatering ang coronaläget, jag har också skrivit om det och min vaccinering här i Wales.
    Skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig fattas det tyvärr en par år för att jag skulle kunna vaccinera mig nu... Men det är ju så bra ändå att det är på gång så förhoppningsvis får detta ett slut snart...

      Radera