lördag 6 februari 2021

Hårdare restriktioner

Lite nya stenar har det blivit de senaste dagarna (jag ser nu att delfinen ser ledsen ut, jag måste göra om den lite)
 

Rethymnon har tyvärr de senaste dagarna haft många nya smittofall och på grund av det så blir det från och med idag 6.00 hårdare restriktioner. Det betyder att utegångsförbudet gäller från 18.00 och inte från 21.00 som det var tidigare. Här i Chania har vi samma restriktioner som tidigare (utegångsförbud 21.00-05.00) Affärerna i Rethymnon kommer att vara öppna endast med metoden click-away (förbeställda varor) Mataffärerna kommer att ha begränsade öppettider. I Chania har butikerna fortsatt öppet. 

Även Agios Nikolaos får hårdare restriktioner och här håller butikerna helt stängt (alltså inte ens click-away) Endast mataffärer och apotek får hålla öppet.

Jämfört med andra europeiska länder har Grekland fortfarande relativt låg smittspridning. (ändå har antal smittade per dag gått upp de senaste veckorna och det är runt 1000 per dag)

I Chania har siffrorna med nya smittade sett ganska bra ut de senaste dagarna, med endast 1-3 nya smitttade per dag. Men det kan ju ändras så det är kanske dags att se över om männen har strumpor osv. 

Jag fortsätter ju mitt liv som tidigare. Promenad, bad och lite stenmålning. Vi träffar ju knappt någon och det är ytterst sällan som vi lämnar hemmet efter mörkrets inbrott så vi lever ju redan som om vi hade samma hårda restriktioner som Rethymnon. Vi umgås endast med ett fåtal nära vänner och ingen släkt. 

Sommarsäsongen närmar sig dock och oron finns förstås hos alla som jobbar inom turismen. Kommer det att bli en turistsäsong så vi kan överleva ekonomiskt? Min tanke är att våra hårda restriktioner kommer att vara kvar tills säsongen börjar och landet sedan kommer att öppna upp. Turismen är ju så viktig och att kunna hålla smittspridningen på låg nivå nu för att kunna öppna upp till våren är nog regeringens plan. Det är helt och hållet mina egna spekulationer. 

Jag är ledsen att dagens inlägg fick handla om tråkigheter men jag måste ju skriva om det ibland också för att informera er om det.  

Idag fyller lilla sonen 25 år! (vart tog åren vägen?) Han kommer att laga till kina-inspirerad mat så det blir spännande! I Kalyves hittade han en butik på nätet där han beställde kryddor, såser och annat. Maken och jag fick åka dit en dag och hämta upp det han hade beställt. (jag ska skriva lite mer om den butiken en annan dag) 

HA EN RIKTIGT BRA HELG!

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish 0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com)


2 kommentarer:

  1. Gillar dina stenar.
    Besvärligt med coronan på många håll.
    Vi har fortfarande höga siffror i UK, men de är på väg ner och 16% av Wales befolkning har vaccinerats.
    Vi får hålla modet uppe.
    Skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra jobbat av Wales med vaccinationerna! Här går det lika långsamt som i Sverige men det går framåt i varje fall.

      Radera