onsdag 24 februari 2021

En dag i Agii Apostoli

Om ni går upp på kullen vid den lilla kyrkan Agii Apostoli har ni en underbar utsikt över båda stränderna som heter Agii Apostoli, åt ena hållet den som i folkmun kallas Iguana och den andra som är längre och sträcker sig mot Glaros och Kalamaki. Nu i slutet av vintern är det extra vackert då stränderna är i stort sett folktomma och marken täcks av kamomill. Träden här är tamarisker som trivs bra nära stränder och tål saltvatten bra. Dessutom behöver de inte vatten eftersom de tar upp fuktigheten från luften. 




 

Vi fortsätter med våra rutiner och träffas i parken Agii Apostoli på morgonen och går några varv där. Vi gör dessutom både armhävningar och benövningar samt att vi har börjat jogga lite. Inte långt, för jag har dålig kondition och orkar inte springa långt. Mitt knä fungerar utmärkt nu men igår fick jag en sträckning i ljumsken så nu blir det nog ingen joggning på några dagar. Efter promenaden går vi ner till stranden, badar och gör lite mobilitetsövningar och efter det blir det ytterligare några varv i parken.

Vattentemperaturen har nog sjunkit lite efter de kalla dagarna som vi hade förra veckan. Jag kan nog tänka mig att den ligger på cirka 15 grader, kanske lite lägre.

Idag utlovas det sol och upp mot 17 grader och vi ska bryta vår dagliga rutin och göra en vandring på ett annat ställe. Jag berättar mer om det sen. 

Förut har jag alltid sagt att det är för tidigt att turista här i april och att det är bättre att komma från maj och framåt. Nu när jag har upptäckt att det går alldeles utmärkt att bada på vintern så rekommenderar jag er istället att komma tidigt på säsongen. Naturen är ju som vackrast när det blommar och det är mindre folk på stränderna så ni slipper trängsel. Vill man åka runt och upptäcka Kreta är det ju också perfekt nu. Självklart får man vara beredd på att det kan regna och kvällarna kan vara ganska kyliga så då krävs det en jacka. Ni som helst vill ligga och lata er i hettan på stranden och ha ljumma sommarkvällar kan ju vänta till juli...

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish 0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com)

6 kommentarer:

  1. Hej Anita! Jag uppskattar verkligen att få dina små rapporter från Kreta! Vid Agii Apostoli och det lilla kapellet har jag varit ganska många gånger. Ett underbart ställe. Din restaurang har jag också besökt. För några dagar sedan swishade jag en slant till dig som tack för att du bloggar. Hoppas att det är fler än jag som kommer ihåg att lämna ett bidrag ibland.
    Hälsningar från Vilhelm i ett snöigt Östersund

    SvaraRadera
  2. Det ser så härligt ut när du badar, men under 20 grader är för kallt för mig.
    Vad härligt med lite morgongympa i parken.
    Längtar bort från mitt ensliga boende och regnet här i Wales.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig förut haft koll på vattentemperaturen! Blir det varmare än 20 för bad i Wales? (och Sverige?)Ha en bra helg!

      Radera
  3. Hej Anita, så härligt det låter! Vår son gifte sig just där, på höjden under de vackra träden, i juni 2019. En underbar dag att bära med sig i ❤️.Längtar alltid till Kreta, mitt favoritställe! Hoppas kunna åka igen snart!
    Hälsningar från Skåneland!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbar plats för bröllop!! Vi ville gifta oss i den kyrkan men den dåvarande prästen ansåg att det var för kallt eftersom det inte fanns el i den kyrkan på den tiden! (det var mars) Vi fick istället välja den "huvudkyrkan" i vårt område.

      Radera