fredag 15 januari 2021

Långpromenad i regnet och butikerna öppnar

 

En delleverans av min medicin hade kommit till ett apotek inne i stan så jag bestämde mig för att ta en promenad dit. Tyvärr så började det regna men vi var utrustade med paraplyer så det gick bra ändå. Förutom att en hund i grannskapet nafsade mot mitt ben. Och att en bil backade ut mot trottoaren utan att se efter om det var nån gångtrafikant där. Jag var där. Många fula grekiska ord blev sagda av mig. 

Totalt blev promenaden drygt 11 kilometer så jag kände mig ganska duktig idag. Jag hoppade över badet idag, igår och antagligen imorgon också för det har blivit kallare och det är ganska ruggigt nu jämfört med de tidigare sol- och värmedagarna.

Kanske var det sista gången vi såg en helt öde stad med allting stängt för nu har vi fått besked att landet öppnar upp lite smått. I och för sig var det en hel del folk på stan ändå i dag trots att butiker är stängda och det ösregnade. Ibland frågar jag mig vad alla egentligen gör ute. Hur ofta behöver folk göra bank-, läkar- och apoteksbesök egentligen? I och för sig finns ju en hel del slakterier, bagerier och grönsaksaffärer i stan. Alla butiker har fått tillåtelse att öppna från och med måndag. Strikta regler förstås vad gäller avstånd och antal kunder i butiken. Som kunder har vi 2 timmar på oss att göra vår shopping från det att vi har skickat sms. Vad det sägs så kommer kontrollerna att vara hårdare nu när det öppnas upp. Övriga restriktioner och sms gäller ju fortfarande. (dvs munskydd överallt, sms, utegångsförbud 21.00-05.00) Det enda vi har akut behov av att shoppa är strumpor till männen i familjen. Det är ett resultat av att de lämnar dem "överallt", hunden tar dem och tuggar sönder dem. Mina strumpor är helt intakta. 

Frisörer och "skönhetssalonger" får också öppna men förstås endast med tidsbeställning. Jag väntar nog ändå med klippning ett tag tills värsta anstormningen har lugnat sig och kanske till och med att jag väntar tills säsongsstarten...

Helg igen. Vad ska ni göra? För mig är det ett under att jag vet att det är helg. Jag hade lika gärna kunnat önska er bra vecka som man gör på måndagar. Det är ingen skillnad alls på dagarna. 

 

 

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish 0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com)

 


1 kommentar:

  1. Skönt om ni kan öppna upp lite mer, bara alla är försiktiga.
    Här i Wales är vi fortfarande i sträng lockdown, skrev om det på bloggen igår.
    Idag känns som en riktig slödag, inte stora planer, ta det lugnt bara.
    Skön söndag!

    SvaraRadera