onsdag 16 december 2020

Regn och grått, grått, grått

Grått och regnigt har det varit de senaste dagarna. Jag har ändå försökt komma ut på en promenad varje dag. En dag gick maken och jag 9,5 kilometer. Jag har till och med försökt börja springa lite men det gick mindre bra då jag antagligen blev lite väl entusiastisk och fick ont i knäet. Så nu blir det promenader i stilla takt. Häromdagen fick vi ta skydd i den lilla kyrkan i Agii Apostoli då det började ösregna.

Det var flera dagar sen vi badade men den dagen då vi var ute i regnet var det några modiga vinterbadare på stranden!

Maken har plockat lite oliver som han ska lägga in. Hälften gör han "tsakistes". De slår man lite på med en sten så att de öppnar sig lite grann. Sedan lägger man in dem i olja, salt och citron. De här är "färskvara". Hälften ska han dock salta in och de håller mycket längre. Det är de ni kan se ibland på grekiska sallader som de små hopskrumpna oliverna. 

De små oliverna som ni kan se på salladerna är oftast kretensiska medan de stora är kalamataoliver.


Corona-läget? Ja, karantänläget är ungefär samma som sist jag skrev förutom att nu får man beställa tid för manikyr och pedikyr. Viktigt att vara fin inför jul och nyår...Inget nytt angående om man får besöka någon i hemmet eller fira jul tillsammans med någon annan familj. Det fortsätts prata om det så det kanske kommer något "undantag" för juldagen eller så. Vi får se.

Antal smittade har sjunkit något. De senaste dagarna har det legat på omkring 500-1500 jämfört med de 2-3000 som var tidigare. På Kreta ligger det fortfarande på 10-20 smittade per dag. I Chania till exempel var det 6 nya fall igår. 

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish 0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com)


 

2 kommentarer:

  1. Du har nästan samma väder som jag har i Wales, regn, regn och regn igen, fast just nu är det lite uppehåll.
    Intressant om oliverna.
    Här i Wales är smittan mycket, mycket hög, inga lätta tider här. Dessutom Brexit, har skrivit på bloggen om detta. Ingen roligt tid, men man får göra det bästa möjliga av situationen.
    Sköt om dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag antar att den muterade varianten har kommit till Wales också. Ta hand om dig och hoppas allt lugnar sig snart! Kram!!

      Radera