tisdag 22 december 2020

Ett lååångt inlägg

Godmorgon! Här kommer ett riktigt långt inlägg från mig. Jag har inte skrivit på länge så det blir lite samlat svammel om vad jag har gjort, lite av mina tankar och lite vad som händer här. 

Fotot som ni ser ovan är julkrubban från den katolska kyrkan inne i stan. Det är från ett tidigare år för jag vet inte om det är tillåtet att gå in där i år. Jag brukar ha lite som en tradition att gå in och titta på den när jag är inne i stan före jul. Men, som ni alla vet är ju denna jul lite annorlunda. 

Den här lockdown är lite annorlunda för mig än vad vårens var. I våras var jag mest hemma och bakade, lagade mat och var mest orolig för kommande säsong och hela situationen. Jag gick upp massor i vikt då och ni som träffade mig i somras såg ju det också. Nu har jag infört lite rutiner i mitt liv. Dels så fick jag ju order av läkaren att äta mer vettigt på grund av mitt höga kolesterol samt att jag borde gå ner i vikt. Jag äter riktigt nyttigt nu och har uteslutit allt kött förutom kyckling och fisk. Jag äter massor av grönsaker och har blivit beroende av mina goda sallader där jag stoppar ner lite allt möjligt. 

sorry, inte så bra foton - snabbskickade i messenger till dottern, därav kvaliteten...
 

Grunden är för det mesta grönsallad, tomat, gurka och paprika. Sedan lägger jag till olika grejer som soltorkade tomater, kumquat, apelsin, avocado, russin, nötter. Det är lite olika varje dag. Någon dag har det blivit kokt ägg, tonfisk, kycklingbitar eller lite räkor. Lite olivolja, flingsalt och balsamvinäger på det och sedan njuter jag! Ibland blir det röd- eller vitkål men då brukar jag inte blanda i så mycket mer än rivna morötter och till kål tycker jag det passar bättre med pressad citron istället för vinäger. Jag följer faktiskt en diet då jag äter endast mellan 14.00 och 20.00. (egentligen 16:8, men det blir några fler timmar utan mat för jag känner att jag inte behöver något mer efter 20.00 och vid 14.00 är det vår "naturliga" lunchtid så det är liksom bara frukosten jag hoppar över) Jag har mycket mer energi och jag har faktiskt redan gått ner de kilon som jag la på mig under förra lockdown . 

Dessutom promenerar jag ganska mycket. På förmiddagen brukar det bli en promenad på minst 5 km och efter det blir det ett bad i havet. Tänk att jag inte har tagit mig i kragen förut och vinterbadat! Det är ju så skönt och en perfekt start på dagen! Sist vi hade termometern med oss visade den på 15,5 grader. De som vinterbadar i Sverige tycker förstås inte att det är något att tala om :) Att bada i en isvak tror jag nog inte jag skulle klara av men den temperatur som vi har räcker för att få en liten kick. Jag tror faktiskt jag njuter mer att det här kyliga badet jämfört med baden på sommaren. Man kan nog bli beroende av det. Vi har pratat med några av dem som brukar vara ner och bada och de har gjort det i flera år. De enda gånger som de inte är ner är när det blåser och går höga vågor.

Jag förstår att för många har det sociala livet blivit lidande nu. Om man har träffat sina vänner endast på barer, på middagar och kafenion så kan det ju bli ordentligt ensamt nu. För mig har det dock den här vintern blivit lite annorlunda med en annan livsstil och jag trivs med den. Vi får ju faktiskt träffa andra under fysiska aktiviteter utomhus bara vi håller avstånd, har skickat vårt sms och har legitimation med oss.

Ni som tänker komma ner till sommaren och bo i vårt område kanske får en trevlig överraskning. En dag när maken och jag promenerade havsvägen in till stan såg vi att de höll på att fixa till gångvägen från Chrissi Akti till Nea Chora. Jag har informerat er tidigare om att en ny bro är på gång och nu såg vi också att de höll på att fixa vägen samt att det har lagts ut "trägångar" till stranden som är mellan Aptera och Nea Chora. Vi får väl se om det blir färdigt till våren. De är ju inte alltid så snabba här.




I ett tidigare inlägg talade jag också om att det höll på att bli en cykelväg inne i stan. Nu såg vi också att i Nea Chora har det blivit en. 



Detta är ett lånat foto-inte mitt eget
 

Ovan ser ni kommuns juldekoration i år. Lite här och där i stan kan man se dessa hjärtan och till och med i Agii Apostoli parken har de placerat ut ett. 

Det har blivit lite glest med inlägg i BestofChania-bloggen men facebooksidan och instagram uppdateras desto mer kontinuerligt så jag hoppas ni följer dem.  Så småningom kommer det att komma intressanta inlägg i bloggen för er som funderar på en resa till Chania till våren. För självklart hoppas vi alla att allt kommer att ordna sig till kommande säsong och att ni kan ner då utan problem. 

Jag hoppas ni alla får en fridfull jul och att ni kan njuta av den trots att den blir lite annorlunda i år. Ni får spara på stora firanden och fira dubbelt så mycket framöver när allt detta är över. 

Jag vill dessutom passa på att tacka er som har swishat till mig den senaste tiden. Jag blir riktigt rörd och sååå glad! Och hoppas självklart på att vi kan träffas till sommaren!



Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish 0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com)

2 kommentarer:

  1. Tack för ett långt och trevligt inlägg.
    Så bra kämpat av dig att lägga om kosten så kraftigt,
    låter väldigt nyttigt. Jag har svårt
    att inte äta något alls fram till lunch tyvärr men förstår att det är effektivt. En riktigt God Jul önskar jag dig
    och familjen..

    SvaraRadera