lördag 12 december 2020

Julkonserter och resor

Walking tour i Reykjavik

 

Idag krockar två event så jag får hoppa över det ena. Jag skulle ha åkt till Island och deltagit i en "walking tour i Reykjavik" men det får jag stå över för en annan sak jag ska göra.

Men, på söndag ska jag på en guidad tur i Vatikanstaten och senare på dagen hinner jag med Peter Jöbacks julkonsert. På morgonen blir det förstås luciafirande med luciakonsert.

På fredag är det dags för Hälsingland live och deras julkonsert med lokala artister. 

I januari ska jag på en rundtur i Gaudis Barcelona och ta igen lite av det jag missade när jag var i Barcelona förra året. 

Det är flera andra event som jag är intresserad av så jag ska se vad mer jag kan lägga in i mitt späckade program. 

Visst är det härligt med alla dessa event online som man kan vara med på i år? Det är ju saker som jag i vanliga fall inte skulle haft möjlighet att göra i verkligheten men i år finns andra möjligheter!

Så ett tips för alla er som sitter hemma och har tråkigt är att delta i något intressant, trevligt och givande som arrangeras i år. 

Har ni också upptäckt dessa online evenemang? Vad ska ni vara med på?


Våra restriktioner? Jag är så trött på allt velande hit och dit. För resande till Grekland gäller ju test 72 timmar innan, test vid ankomst och är det positivt får de inte komma in i landet. Därefter var det bestämt 10 dagars självkarantän. Det ändrades till 3 dagar sedan. Jag undrar hur många som avbokade och valde att inte resa på grund av de 10 dagarnas karantän för att sedan upptäcka att det ändrades till 3 dagar. Nu får bokhandlare och frisörer öppna från och med måndag. För frisörer gäller endast med tidsbokning.(tillåtna öppettider 7.00-19.00) Bokhandlare som har lokal mindre än 100m2 får ta in max 4 kunder. För frisörbesök gäller också kod 2 för det sms vi skickar. (samma som supermarketen) Frisörsalongerna får inte utföra manikyr... Vanliga butiker får inte ha öppet för besökande kunder men får däremot lämna ut varor som kunder har beställt. Vid eventuell kontroll ska kunden kunna visa upp antingen kvitto på onlinebetalning eller ett sms där kunden har en "date" för utlämning av varorna.

Courier företagen hinner inte med att leverera alla paket för det är så många som gör sina inköp online. Sonen hade beställt lite grejer som han har väntat på. De blev försenade och har ännu inte kommit på grund av att couriern i Aten blev rånad...

Kyrkorna får vara öppna på juldagen och trettondagen med maxantal 9 eller 25 (9 för "vanliga" kyrkor och 25 för "huvudkyrkorna, vet inte riktigt vad det heter på svenska men t ex räknas den stora kyrkan på Chalidon gatan dit)

Det sägs att i hemmet får man vara högst 9 personer eller max en familj till förutom de som bor där. För tillfället finns det dock ingen kod för att besöka någon så jag vet inte riktigt hur det ska gå till eller om det verkligen gäller. Dessutom finns ju utegångsförbudet som gäller 22.00-05.00 då det är tillåtet endast att rasta hunden eller att på grund av hälsoskäl att åka till apotek eller läkare.

Ha en trevlig helg och ta hand om er!


Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish 0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com)

2 kommentarer:

  1. Jag skall också till Barcelone, det ser jag fram emot :) Jag är just nu mellan jobb och hittat massor av webbinarier med olika föreläsare via nätet som är gratis, ett sätt att fördriva tiden mellan jobbsök.

    SvaraRadera
  2. Först trodde jag att det var ett gammalt inlägg jag läste, när du var här och där, på resande fot, långt bort från pandemier, men insåg ganska snart att att det var nutid. Fantastiskt vad det trots allt finns att göra.
    Rörigt med era restriktioner.
    Trevlig Lucia!

    SvaraRadera