tisdag 8 december 2020

En promenad i Chania stad

Det var en regnig morgon igår. När regnet avtog åkte jag och maken ner till stan för att uträtta några ärenden. Jag lyckades få tag i en förpackning av min medicin. Vi gick omkring på måfå i lite olika områden, bland annat ett ställe där det finns lite "gatukonst". Här kan ni läsa ett tidigare inlägg med bilder. Det hade blivit lite nya målningar och efter några fler gator. 

Jag tänkte att vi skulle gå till stadsparken för att se om de hade julpyntat lite där. Det brukar de alltid göra. Där var det stängt och igenbommat och det kommer det att vara så länge vi har lockdown. 



Det är planlagt att det kommer att bli en cykelväg på vägen in till stan och det ska tydligen bli en enkelriktad runda som går in vid Kydonias och ut ur stan en annan väg. Vi får väl se hur de lyckas med det och om det kommer att bli "smärtfritt" att cykla den rundan utan att krocka med felparkerade bilar. 


 

När vi gick förbi en av de större bankerna kommer det ut en dam därifrån. Utan munskydd. Hon går mot sin bil som förstås är parkerad lite slarvigt på trottoaren. Hon tar av ett papper från en karamell, slänger papperet på marken, öppnar bildörren och hoppar in i bilen. Innan hon stänger bildörren hinner dock en svensk dam säga till henne:

- ursäkta, jag tror ni tappade något. 

Vi fortsätter vår promenad men jag ser i ögonvrån att hon tar upp sitt karamellpapper. Såna gånger är jag så glad att jag ibland säger saker utan att tänka mig för. Ibland säger jag förstås saker som jag inte borde ha sagt men ibland hoppar det ut bra saker också :)

När det gäller vår lockdown så verkar det som om den fortsätter i viss grad till och med 7 januari. Det är beslutat att skolorna öppnar inte före jul, det är förbjudet att lämna sitt län, restauranger ocn nöjesställen fortsätter att hålla stängt. De närmaste dagarna kommer det att tas beslut angående frisörsalonger, kyrkor och övriga typer av butiker. (igår fick butiker som säljer julpynt öppna)

Nu på morgonen har det regnat igen och det är just nu 13 grader så det känns inte så lockande med havsbad men en promenad blir det säkert. 

Ha en riktigt bra dag och fortsatt kali evdomada (bra vecka)

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish 0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com)

1 kommentar:

  1. Bra gjort att du sa till damen ang karamellpappret! Sånt gillar jag!
    Tråkigt att parken var stängd, men inget är som vanligt längre.
    Roligt med lite gatukonst, muntrar upp.
    Jobbigt med alla dessa lockdown, men troligen nödvändigt.
    Sköt om dig!

    SvaraRadera