måndag 16 november 2020

Promenader - Dag 10 med lockdown


 Ja, då var vi inne på dag 10 med lockdown. Allvarligt, för mig är det inga problem med detta "utegångsförbud". Man får ju gå på promenader och till supermarketen. Än så länge får vi vara på stranden också för både bad och promenad. Risken finns ju att om det samlas mycket folk på stranden för sol och umgänge att även det kommer att förbjudas. Det är ju vinter och vi jobbar inte så för oss är det "som vanligt". Vi brukar inte vara på stora middagar, vi är inte ofta ute och äter och jag shoppar inte speciellt mycket så det enda som jag saknar är att kunna umgås med väninnorna över en kaffe eller ett glas vin.

Igår tog maken och jag en långpromenad. Jag kan glädja er som brukar promenera till Chania från vårt område att det verkar som om att det nu byggs en bro. Hittills har man ju inte kunnat utnyttja den befintliga bron eftersom det har runnit ett vattendrag mellan stranden och den. Nu ser det ut som om det byggs en ny bro och de har byggt upp murar som ska dela vattendraget i två delar. Om det blir hemska oväder med mycket nederbörd är ju frågan om muren verkligen står emot trycket. 

Det har blåst in ganska mycket skräp på stränderna så de gånger vi åker ner för att ta ett dopp så håller vi oftast till på Agii Apostoli eftersom det ligger mer skyddat, vågorna är mindre och det har inte blåst in lika mycket skräp. I Chrissi Akti ser det inte fint ut nu men jag har hört att det ska städas upp även nu i vinter och att de inte ska vänta till kommande turistsäsong innan de gör det. 

Coronauppdatering - Varje dag är det omkring 2-3000 nya smittade i hela Grekland, på Kreta är det omkring 30-40 nya fall per dag och i Chania har det legat på omkring 10 stycken. Även om Greklands siffror är lägre än många länder i övriga Europa är relativt låga så är läget allvarligt. Det börjar tydligen krisa med både personal och intensivvårdsplatser. Därför är restriktionerna nödvändiga. 

Jag önskar er en bra vecka! Kali evdomada!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar