tisdag 10 november 2020

Fjärde dagen i lockdown

Fjärde dagen i lockdown. Jag har inga problem med att vara hemma då jag har ganska mycket att pyssla med. Städning av skåp och lådor, försök att organisera allt skrot som samlas överallt och och att titta på filmer och serier har upptagit min tid. Allt sådant har jag skjutit på eftersom jag prioriterade stranden de lediga stunderna i somras. 

Det här med olivplockning är fortfarande ganska oklart så maken går också omkring och "skrotar" hemma. Det verkar som om att du måste ha egna oliver eller en "laglig" jordbrukare som arbetsgivare som kan fixa ett papper att du är anställd av honom. Visst skulle man kunna fuska och åka iväg ändå men att riskera böter på 300 euro känns inte som ett alternativ. Om det vore så att han plockade på någon tomt här i närheten skulle det vara ok men eftersom de oftast plockar ute på Akrotirihalvön eller några andra byar västerut så är det en liten bit att åka och poliserna har oftast kontroller ute vid nationalvägen. Där stoppar de bilar för att se om de har giltiga skäl att färdas. 

PLF-formuläret som resande till Grekland har varit skyldiga att fylla i innan inresa till Grekland gäller nu även för de som reser härifrån. Minst 24 timmar innan du reser från Grekland måste du fylla i detta. Resor inom landet är endast tillåtna för återvändning till fasta bostaden, familjeåterförening, jobbresor och hälsoskäl. Om man ska flyga utomlands från en annan region än den man befinner sig i måste man ha ett intyg på det. Det verkar alltså inte speciellt lockande att resa av flera orsaker just nu. Jag hade gärna åkt upp till Sverige i år igen för att vara med dottern men jag avstår nog i år...

Vädret är det lite si och så med just nu. Det blåser och regnar. Det blev en snabb simtur för några dagar sedan. Vattentemperaturen var helt ok trots att lufttemperaturen har sjunkit och himlen är svart. Om vi ska vinterbada måste vi ju vänja oss vid att det faktiskt blir kallare i vattnet så så snart ovädret just nu passerar blir det ett strandbesök igen. 

Nu på morgonen blev det en snabb promenad hemifrån till Kalamaki och tillbaka. Höga vågor, blåst och svart himmel men inget regn just nu. 


Ha en fortsatt bra vecka!

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar