tisdag 4 augusti 2020

To mati - the evil eye - onda ögat



Jag förstår inte riktigt varför prylar med "ögat" kallas onda ögat, de skyddar ju mot onda ögat. Onda ögat kan man få på sig om en person med ont öga stirrar på en. Får man onda ögat på sig så kan man få enorm huvudvärk och den kan komma helt plötsligt. Det behöver inte vara en ond person som gör att du får ögat på dig. Det är bara så att en del har förmågan att föra över onda ögat. För att skydda sig så ska man alltså ha något föremål med "ögat". Att de flesta grekiska hem är halvfärdiga eller ha något "fult" hemma är också för att skydda mot onda ögat. Eller, är det bara min man som säger att han lämnar saker halvfärdiga mot "ögat" för att slippa göra färdigt?

Hur som helst så har jag suttit och målat lite olika stenar med mati (ögat). Jag hoppade över strandbesök idag för att bara ta det lugnt. Det behövs ibland. Att bara få vara lite slö.

Vill inte prata om corona...men jag måste bara nämna att ikväll kl 18.00 kommer Tsiodras och Xardalias att hålla en presskonferens (Tsiodras har varit borta ur bilden ett tag och att han återkommer tycker jag låter oroväckande) Tsiodras och Xardalias är alltså de som höll i de dagliga informationerna om corona tidigare. Vi får se vad de har att säga...

Jag hoppas ni njuter av dagen!


Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com

1 kommentar:

  1. Det blå ögat, eller en blå sten, är en amulett som kallas Nazar (turkiska). Eftersom blått är beskyddande så finns denna amulett på på många ställen, samt att man bär den på sig som hals-eller armband. Jag har en sådan liggande i min Kånken, köpt i Plaka i Aten.

    SvaraRadera